”Att försäljningen under hela reaperioden, Black Week, minskade i år visar att svenskarna blivit mer prismedvetna och tenderar att hålla hårt i plånboken fram till fredagen”, skriver prisjämförelsetjänsten Prisjakt i ett pressmeddelande.
Black Friday-fredagen tog hem 34 procent av hela försäljningen under hela Black Week.
”Att Black Friday den 24 november i år sammanföll med löneutbetalningar och besked från Riksbanken om oförändrad ränta kan också förklara att fredagen växte i betydelse”, säger Emma Lindgren, expert på digital konsumtion på Svea Bank.
Fredagen är fortsatt den dag med flest prissänkta varor och mest rabatt.
Året bjöd på fler nedsatta varor än i fjol. Men den genomsnittliga rearabatten sjönk till omkring 20 procent från cirka 22 procent förra året, enligt Prisjakts statistik.
Det var långt under, nära hälften, av konsumenternas rabattförväntningar, som i genomsnitt låg på 37 procent, enligt Kantars undersökning på uppdrag av Prisjakt.
”Det kan vara så att man hoppats göra ännu större fynd och därför väntade in fredagen”, säger Prisjakts konsumentanalytiker Oscar Hagman i en kommentar.
”E-handeln har det tufft just nu och därför är det roligt att se att Black Friday ökar. Trots att svenskarna har gjort färre köp har man spenderat mer per order”, tillägger Emma Lindgren, expert på digital konsumtion på Svea Bank.
Svenskarnas ordervärde per köp ökade markant under själva Black Friday, både jämfört med i fjol och med hela veckan:
”Ordervärdet steg i genomsnitt 7,4 procent per köp, och är det som sticker ut allra mest”, säger Emma Lindgren.
Svea Bank lämnar inte ut några nominella tal, som hur mycket pengar som svenskarna e-handlade för totalt i år.
En sak är dock klar: den populäraste tidpunkten att näthandla på Black Friday är klockan 21.50 fredag kväll.