USA:s tidigare president Donald Trump säger att han under sin tid vid makten hotat Natoländer med att uppmuntra Ryssland att ”att göra vad fan det vill” med dem om de inte satsade mer på militären. Uttalandet väcker kraftiga reaktioner.
TT
Text
”Att uppmuntra mordiska regimer att invadera våra närmaste allierade är motbjudande och rubbat – och det äventyrar USA:s nationella säkerhet, globala stabilitet och vår ekonomi hemma”, säger Vita husets talesperson Andrew Bates i enligt Politico.
Senare under söndagen kommenterade även president Joe Biden uttalandet.
”Donald Trumps medgivande till att han avsett att ge (Rysslands president Vladimir) Putin grönt ljus till mer krig och våld, till att fortsätta sin brutala attack mot ett fritt Ukraina och till att utvidga sin aggression till befolkningen i Polen och Baltikum är motbjudande och farligt”, säger han.
Natos generalsekreterare Jens Stoltenberg säger att varje attack mot Nato kommer att mötas med ett enat och kraftfullt svar.
”Varje antydan om att allierade inte kommer att försvara varandra undergräver all vår säkerhet, inklusive USA:s, och utsätter amerikanska och europeiska soldater för ökad risk”, säger Stoltenberg.
Polens försvarsminister Wladyslaw Kosiniak-Kamysz skriver på X att en valkampanj inte är en ursäkt ”för att leka med alliansens säkerhet”.
”Natos motto 'en för alla, alla för en' är ett konkret åtagande. Att undergräva de allierade ländernas trovärdighet är att undergräva hela Nato.”, skriver Kosiniak-Kamysz.
Liknande reaktion kommer från EU:s rådsordförande Charles Michel.
”Vårdslösa uttalanden om Natos säkerhet och solidariteten i artikel 5 gynnar bara Putins intressen”, skriver han på X.
Innehåll från Veg of LundAnnons
”Nu vill vi se en potatisrevolution”
Potatis i kaffet? Ja, självklart, om du frågar Veg of Lunds vd Helene Nielsen. Efter att ha analyserat marknaden, uppgraderat receptet och med helt ny design, står det börsnoterade foodtech-bolaget inför en omstart.
– Nu kommer vi på allvar börja ta marknadsandelar i segmentet med växtbaserade mjölkliknande drycker, säger hon.
Sedan Helene Nielsen tillträdde som vd i slutet av förra året har fokus varit att lägga grunden till bättre lönsamhet och effektivitet.
– Potatis är en genial bas. På sikt vill vi bli ett heltäckande livsmedelsföretag med många olika produkter, säger hon.
Nu nylanseras potatisdrycken DUG som är patenterad och det enda potatisbaserade alternativet på marknaden. Teknologin finns, men bolaget ska växla upp och även bli en försäljningsorganisation.
Vad är det för fördelar med potatis?
– DUG är allergivänlig, vilket innebär att den är fri från laktos, gluten, soja, nötter och såklart mjölk. Sockerhalten är låg och den har en neutral smak till skillnad från många andra växtbaserade drycker.
Helene Nielsen berättar att de har börjat att sälja till kommuner, skolor, hotell, och restauranger, som i allt större utsträckning byter till växtbaserad och allergivänliga livsmedel i de måltider de serverar.
– Potatisens egenskaper gör att den passar mycket bra i såväl dryck som matlagning. Den är dessutom ett av de mest hållbara alternativen på marknaden med lågt klimatavtryck, säger hon.
Potatis kräver inte mycket vatten – hela 96 procent mindre vattenåtgång jämfört med exempelvis mandel. Att odla potatis är dessutom dubbelt så effektivt som havre sett till markanvändning, och jämfört med komjölk har potatisdryck 69 procent lägre klimatpåverkan.
En annan fördel med potatis är tillgängligheten – vilket gör det lätt att skala upp verksamheten.
– Den växer i hela världen, det är en kort produktionsprocess och blir inga restprodukter. I princip skulle man kunna ha en potatisdrycksfabrik i varje land.
DUG har den senaste tiden etablerats på flera nya marknader, senast i Tjeckien, Slovakien, Polen och Tyskland. Planen är att lansera varumärket på ytterligare minst fem till tio europeiska marknader under året. Parallellt fortsätter utvecklingen av nya produkter inom bland annat mejeri, matlagning och glass, och i framtiden kan produktportföljen även komma att utvidgas med vegetabiliska köttalternativ.
Hur ser marknaden ut?
– Det är en stor efterfrågan på växtbaserade produkter med hög kvalitet. Vi ser också ett intresse från Asien i takt med den växande kaffekulturen där, säger hon.
– Med vår starka patentportfölj och starkare relationer med distributörer och kunder ser jag möjlighet att nå vårt finansiella mål på en omsättning över 80 miljoner kronor år 2025.
Kom ihåg att investeringar både kan öka och minska i värde och att investerare kan förlora det investerade kapitalet. Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning.
Det verkar som att du använder en annonsblockerare
Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.
Full tillgång till di.se med nyheter och analyser
Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev