Sony har snackat finanser under en frågestund kopplad till företagets kvartalsrapport, och en av frågorna som ställdes (59:01) till Sonys vd, Hiroki Totoki, var varför speldivisionen har sett högre bruttoinkomster, men inte högre vinster, och hur de planerar att förbättra detta.

Totoki svarade att minskningar av omkostnaderna är svårare att åstadkomma denna konsolgeneration än tidigare, på grund av högre komponentpriser, men att det finns möjligheter att kombinera produktlinjer för att göra dem mer kostnadseffektiva.

Tidigare ville vi popularisera konsoler, och en förstapartstitels huvudsakliga syfte var att göra konsolen populär.

Det är sant, men det finns en synergi här, så om man har starkt förstapartsinnehåll – inte bara på vår konsol, utan även andra plattformar, som datorer – kan ett förstaparts[spel] expanderas med multiplattform, vilket kan hjälpa till att förbättra rörelseresultatet, så det är ytterligare något vi proaktivt jobbar med.

Personligen ser jag möjligheter att förbättra marginalerna där ute, så jag vill satsa aggressivt på att förbättra våra marginaler.

Satsningen på att släppa förstapartstitlar på pc ser alltså ut att fortsätta från Sony, och det låter nästan som att han ser potential i ännu större fokus på att släppa titlar på de båda plattformarna.