Hemelektronikbranschen har länge kännetecknats av att kunden vill köpa nytt för att få den senaste modellen. Det ligger i sakens natur och så lär det fortsätta vara. Men det har också funnits ambitioner att komma ifrån det slit och släng-beteende som länge präglat branschen. Dock utan någon större framgång.

Men nu ser det faktiskt ut att hända lite. Såväl Elgiganten som Power satsar på en mer hållbar handel, och det finns en del faktorer som gör att kedjorna räknar med att lyckas bättre den här gången. De har inte valt samma koncept, men strävan är densamma: att få en
mer hållbar och cirkulär hantering av prylarna som säljs.

elgiga.jpg

Niclas Eriksson, VD på Elgiganten

– Vi har tittat på det problem som funnits med elektronikberget och har öppnat upp för att hantera återvinning i våra butiker, säger Elgigantens VD Niclas Eriksson.

Tror inte på pant

Men det är fortfarande många som har kvar sina gamla mobiler hemma. Det har pratats om att införa pant på uttjänta elektronikprodukter, men det är inte den väg Elgiganten valt.

Idag kan vi återvinna 96 procent av en telefon.

– Pant är inte ett bra sätt att genomföra det på. Dels är det svårt att kontrollera införsel av produkter till Sverige, och det passar dessutom dåligt med hur handeln ser det i stort, säger Niclas Eriksson, som dock sett att återvinningen börjat ta fart.

– En anledning till att man som konsument inte vill lämna in beror på att man har persondata som bilder och annat på telefonen. Där har vi infört två delar.

En del är Secure Collect, där produkter tas emot anonymt i något som påminner om en brevlåda.

– Vi har också startat en tjänst som tar bort all data från produkten. När du gör en återställning blir den inte helt nollställd, men vi städar ut hela produkten. Idag kan vi återvinna 96 procent av en telefon, säger Niclas Eriksson.

skrep.jpg

Den enes skräp är den andres skatt.

Börjar i mindre skala

Den stora lansering som stundar nu på Elgiganten kretsar dock kring Elgigantens favoritsysselsättning, det vill säga att sälja prylar. Närmare bestämt begagnade mobiler. En marknad som enligt Niclas Eriksson är större än någonsin.

– Idag är 14 procent av alla telefoner som säljs begagnade. Telefonen spelar en helt annan roll idag. Från att tidigare ha varit något man ringer med är det numera hjärtat i det digitala hemmet. Dessutom kommer även 5G nu, säger han och ser att det finns en stark efterfrågan, som bäddat för ett nytt partnerskap.

– Här finns ett stort ekonomiskt värde för kunden. Telefonen man är färdig med är inte uttjänt utan kan vara god nog för någon annan. Vi såg det och startade därför ett partnerskap med Foxway där vi tillsammans kan erbjuda begagnade telefoner.

Niclas menar att det finns ett stort ekonomiskt värde för kunden. Telefonen en kund är färdig med måste inte vara uttjänt, utan kan vara god nog för någon annan. Det såg Elgiganten potential med och ligger till grund för ett nytt partnerskap med Foxway, där de tillsammans kan erbjuda begagnade telefoner. Lanseringen sker i blygsam skala, men målet är att det ska växa på sikt.

Hur stor skillnad är det i pris mellan en ny och en begagnad?

– Det är svårt att säga, men en telefon med 15 000 kronor i nypris kan man få för kanske 9 000 kronor. Det beror på mängden telefoner. Vi behöver få igång kretsloppet.

Vill fortsätta med fler produkter

Elgigantens projekt går under namnet Nystart och kedjan smög igång för en månad sedan, vilket enligt Niclas Eriksson gav ”rekordmycket trafik på sajten”. Men den riktiga lanseringen skedde för två veckor sedan, och det är webben som är det stora skyltfönstret.

Nästa steg är surfplattor, och vi tittar även på datorer, tv-apparater och vitvaror.

– Vi har 14 olika modeller. Nystart finns också i två butiker än så länge, på Kungsgatan och Gallerian i Stockholm. Man kan även få hjälp med begagnat i andra butiker. Vi får se hur vi ska rulla ut det, säger han.

Hur har intresset varit?

– Det är svårt att säga siffror men ser att intresset är stort från kunden.

Är det bara telefoner eller blir det fler produkter framöver?

– Just nu är det telefoner. Nästa steg är surfplattor, och vi tittar även på datorer, tv-apparater och vitvaror. Vårt huvudsyfte är att komma till en mer cirkulär modell när man handlar produkter. Vi vill öka insamlingsgraden och få upp cirkulationen av telefoner.

Borde inte det här ha kommit för längesen, varför har det tagit så lång tid?

– I och med att priset har gått upp på hjärtat i det digitala hemmet så blir det mer intressant. Telefonmodellerna har dessutom blivit bättre på att möjliggöra återvinning. Numera finns det ett andrahandsvärde i produkten som gör det möjligt för oss att få lönsamhet i affärsmodellen.

Fräschar upp och säljer vidare

Power, som nyligen tog över Media Markts svenska butiker, har också satsat hållbart under de senaste åren. Än så länge har det inte tagits till Sverige, men Sverige-VD Robert van Toor ser fram emot att erbjuda det till svenska kunder också.

van toor.jpg

Robert van Toor, VD Power.

Det kan vara nästan ingenting upp till många tusenlappar.

– Vi har ett mer utvecklat koncept, Repower, där vi jobbar med återvinning och vidareförsäljning av alla typer av produkter. Vi fräschar upp produkterna och säljer vidare, säger han och räknar med att Repower-konceptet lanseras i Sverige under nästa år.

– Det startade i Norge och är nu igång i Danmark och Finland.

Varför kör ni inte i Sverige från start?

– Vi har nog med andra saker att ta oss an nu i början.

Innebär att ni jobbar med alla produkter verkligen alla produkter?

– Vi tar emot allt, även det man inte köpt av oss. Sedan beror det på skick och värde. Ambitionen är att så mycket som möjligt ska gå att hantera.

Kommer snart till Sverige

Inte heller Power har valt ett rent pantsystem, men Robert van Toor säger att det lönar sig att komma in med produkter man inte vill ha kvar. Summan man får varierar dock kraftigt.

– Det kan vara nästan ingenting upp till många tusenlappar, säger han men betonar att det inte handlar om betalning i rena pengar.

67b533a5-cdee-4c02-ba45-315e01c3643d.jpg

Repower väntas komma till Sverige 2024.

– Det är kopplat till vårt kundlojalitetsprogram, där man får tillgodobelopp som man kan använda. Hur mycket det är beror helt på om det är en gammal eller en ny produkt. Vi har olika värderingsmodeller. Kunden kan se på vår sajt vilket estimerat värde man kan få.

Power har också samarbete med externa aktörer när produkterna ska fräschas upp. Den cirkulära affären syns även tydligt i kedjans norska butiker.

– Vi har en dedikerad del för Repower i flera av våra butiker, säger Robert van Toor.

Hur länge har ni kört konceptet och vad säger kunderna?

– Cirka två år. Det har varit väldigt uppskattat, vi har haft bra tillströmning av kunder.

När räknar ni med att det kommer till Sverige?

– Vi har inte satt något datum men det blir någon gång under 2024.