Sök

Nöjesguiden-bolag i konkurs – kan inte betala sina skulder

HKM Media GroupMedier

Bolaget bakom sajten har gått i konkurs. Foto: Faksimil/Montage

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Produktionsbolaget bakom populärkultur-institutionen Nöjesguiden kastar in handduken.

Skulderna blev för stora och anstånden under pandemin blev nådastöten.

”Det är hela covidryggsäcken, utan den hade det inte varit några problem”, säger ägaren Stefan Hallenius.

I decennier så var gratistidningen Nöjesguiden ett måste för unga och en maktfaktor i nöjesvärlden. Den plockades upp på coola jeansbutiken eller kaffebaren för att läsa pigga och syrliga intervjuer med populära profiler, skivrecensioner och ögna mingelbilder. På senare tid flyttade tidningen, som grundades 1982 i Malmö av Ajje Ljungberg och Michael Marlow, allt mer in på nätet och blev då lika mycket krogguide som hem för bloggare.

Det allra senaste som har skrivits om Nöjesguiden har dock handlat om skulderna kring bolaget som trycker och producerar Nöjesguiden, NGM HKM AB.  

I höstas så skrev tidningen Journalisten att Nöjesguiden-bolaget hade flera miljoner kronor i obetalda skatter. Krav mot bolaget hade då hamnat hos Kronofogden. Även ägarbolaget HKM och Djungeltrumman hade skulder hos Kronofogden. 

Ägarbolagets vd Stefan Hallenius svarade tidningen att skulderna uppkommit på grund av nedgången i konjunkture och de anstånd bolaget fått i samband med pandemin. 

I december skrev Dagens Media att skuldsituationen ledde till att ledningens löner pausats.

I veckan kom så beskedet att NGM HKM har ansökt om konkurs i Stockholms tingsrätt. I ansökan står det att bolaget är insolvent och inte kan betala sina skulder. Tingsrätten gav grönt ljus till konkursansökan i tisdags. 

När Breakit når ägaren Stefan Hallenius är han på resande fot och säger att han inte kan prata. Han skriver i ett sms: 

”Nöjesguiden är inte i kk. Men produktionsbolaget är det.”

Vill köpa arbete från konkursen

Han förklarar en dag senare, från sitt boende på Irland. 

”Moderbolaget alltså HKM Media Group lever vidare och äger alla immateriella rättigheter.”

Bolaget som går i konkurs är alltså det som producerat innehållet i tidningen och det enda som finns av värde i det är personalen, säger Stefan Hallenius. 

Det handlar om tolv anställda, enligt ägaren. 

”Det är uteslutande på grund av covidskatterna”, fortsätter han.

Anstånden under pandemin blev alltså nådastöten. 

Enligt Stefan Hallenius tittade ledningen på att gå in i rekonstruktion ska ha rekommenderats av experter att inte gå den vägen utan ansöka om konkurs. 

“Nu måste vi slimma, slimma och slimma – vilket vi redan har gjort.”

HKM Media Group kommer nu att se till att Nöjesguiden lever vidare. Planen är att köpa arbete av konkursförvaltaren, säger Stefan Hallenius. 

När allt är klart kommer personal erbjudas anställning i moderbolaget. 

Covidryggsäcken blev för tung

HKM Media Group äger andra varumärken, som Kingsize och Djungeltrumman. Båda varumärkena kommer att leva vidare men också i slimmad kostym. 

”Vi måste skära bort. För Nöjesguiden betyder det inte så mycket. Men det beror på den här covidryggsäcken”, säger Stefan Hallenius. 

Produktionsbolaget NGM HKM hade innan konkursansökan en omsättning på runt 15 miljoner kronor, med ett resultat på minus 50.000 kronor.

Breakit har varit i kontakt med konkursförvaltaren Jiro Terao på WE Advokater. Han säger att han fortfarande inväntar information från styrelsen om bolagets tillgångar och bekräftar att han tagit del av intentionen att köpa arbete från konkursboet. 

LÄS ÄVEN: Svenska techbolag har 1,2 miljarder i skatteskulder efter pandemin – här är hela listan med 170 företag (namn för namn)

LÄS ÄVEN: Miljardsmällen: Många bolag kan inte betala tillbaka sina anstånd

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer