Så lyckas du som ny e-handlare med din marknadsföring

"Lyft fram ditt why".

Du är äntligen igång med din e-handel och har kommit igång med din försäljning. Men sedan då? Behöver du inte göra lite reklam också för dina prylar? Jo, det brukar vara en väldigt bra idé. Syns man inte så finns man ju inte. Så är det ju numera på alla fronter.

Så hur ska man tänka? Ehandel bestämde sig för att ta reda på det med hjälp av tre experter.

Annons

Och först ut är Google Ads-experten Karl Lindberg på byrån AdRelevance. För det är ju alltid en väldigt bra idé att göra reklam för sina grejer på Google och att dyka upp högt upp i sökflödet.

Samla konverteringsdata

Google ads-experten Karl Lindberg på byrån AdRelevance tycker att man ska börja med en kampanjtyp vid namn Performance Max i Google Ads. Den kan hantera annonseringen i Google Shopping, men också för Google-sökannonseringskampanj. Men den sköter också så kallad dynamisk produkt-remarketing – samt YouTube- samt annonsering.

Men vid start rekommenderar vi inte att man ger Performance Max tillgång till alla annonsformat, innan man har fått tillräckligt med konverteringsdata. Lägg först till fler tillgångar när du har fått upp tillräckligt med konverteringsvolym. Därefter kan du börja att öppna upp fler format, säger Karl Lindberg till Ehandel.

Vad finns det för fallgropar och vanliga misstag?

Ett vanligt misstag är att man för tidigt sänker budgeten innan man gett tillräckligt med data till Google Ads, som algoritmerna kan jobba med. Produkt-feeden som används för annonsering i Google Shopping är oftast bristfälligt uppsatt, där det saknas relevanta attribut. Ofta saknas exempelvis GTIN (Global Trade Item Number reds. anm.) eller det nedsatta försäljningspriset, vilket är två mycket viktiga attribut.

Många använder också för generella sökord som ligger långt ifrån själva köpet. Man missar också ofta att lägga till sitt eget varumärkesnamn i sin generiska sökannonseringkampanj.

Bra tips där av Karl! Men det är också viktigt att tänka mer brett kring hur man marknadsför sina produkter. Allt handlar inte om Google Ads.

Var letar kunden inspiration?

Sofie Okstad, marknadschef på Gents, säger att det är viktigt att förstå kundens köpresa och möta kunden med rätt kommunikation vid rätt tillfälle. E-handlaren behöver ställa sig några basala frågor.

Annons

Är det en inspirationskund eller en behovskund? Var letar då kunden inspiration eller fakta om hur hen kan få sitt problem löst. Där måste företaget synas och samtidigt ha ett stort fokus på den organiska biten, säger Sofie Okstad till Ehandel.

Hon tycker också att det är viktigt att vara nischad i sin kommunikation. För då är det enklare att slå igenom och trycka på ens USP:ar.

Kunden förstår då enklare varför hen just ska välja din produkt. Lyft även gärna fram grundaren och varför ni startade företaget, alltså företagets "why".

Jobba mycket med rörligt!

Ebba Andersson från Uppsala är bara 17 år och har redan dragit igång en liten reklam- och marknadsföringsbyrå för e-handlare. Hon går nu en entreprenörsutbildning på gymnasiet, men satsar redan helhjärtat på sitt företag. Redan som 12-åring sålde hon, via Instagram, käpphästar som hon sydde själv.

Jag tjänade 10 000 på kort tid, men kom efterhand på att jag hellre ville hjälpa e-handlare med deras marknadsföring, säger Ebba Andersson till Ehandel.

Hon tror att många e-handlare har mycket att vinna på att använda sig av mer rörligt och användargenererat innehåll.

Det blir ofta bra när man – och det här är ett exempel från en kund jag jobbat med – exempelvis filmar hur någon skedar upp honung och lägger det i en kopp med te. Sedan har jag lagt en voiceover ovanpå filmen. Sådana annonser fungerar ofta mycket bättre i sociala medier. Bannerannonser blir ofta för trista och statiska.

Använd AI-verktyg

Men när man gör en annons är hennes tips till e-handlare att använda sig av olika AI-appar som autogenererar innehåll. Då får du snabbt till en snygg presentation av texter och bilder.

Men generellt är rörligt innehåll bättre. Stillbilder fungerar bättre när man jobbar med retargeting (pixel-spårning, reds. anm).

Annons