Power vänder sig till kunderna – efter övertagandet av Media Markt

2024 02 17

Power går mycket bra sedan de tog över efter Media Markt.

Det har gått ungefär ett halvår sedan Power tog över MediaMarkts svenska verksamhet.

Nu meddelar företaget att man har nått en miljon medlemmar i Sverige, och elektronikkedjan understryker att tillväxten är mycket stark.

Det framhåller Power i ett pressmeddelande.

Varannan kund

Power meddelar att utvecklingen har varit mycket positiv sedan man tog över efter MediaMarkt.

– Sedan övertagandet av MediaMarkts svenska verksamhet i augusti har POWERs medlemsklubb MyPOWER vuxit stadigt. Intern statistik visar att så mycket som varannan kund väljer att ansluta sig till MyPOWER, och nu har klubben passerat milstolpen en miljon medlemmar.

Tackar kunderna

Robert van Toor, vd för Power Sverige, vänder sig till kunderna.

– Att vi nu är en miljon POWER-fans i Sverige efter bara ett halvår är ett fantastiskt kvitto på att vårt koncept lönar sig och att vår affär uppskattas! Det här känns otroligt roligt och vi ser fram emot att fortsätta erbjuda alla nuvarande och blivande MyPOWER-medlemmar exklusiva erbjudanden och branschens bästa bonussystem, säger han.

För att tacka kunderna går man även ut med en kampanj med billigare priser för medlemmar.

“Spara el och pengar”

Samtidigt som Power firar intresset från kunderna har man även informerat om tips för att hålla ner kostnaderna mot bakgrund av den rådande konjunkturen.

– Att få ner elkostnaden på kort, såväl som lång, sikt är såklart den största drivkraften hos konsumenterna. Genom att välja de mest energieffektiva modellerna när du exempelvis ska köpa nya vitvaror kan du spara många tusenlappar per år, säger Jörgen Bärnau vid Power.

– På kort tid kan du tjäna in den summa som du betalat extra för en mer påkostad och energisnål produkt.

Smarta produkter

Vidare förklarar han att det är så kallade “smarta produkter” som kan bidra till en starkare hushållsekonomi i längden.

Det handlar bland annat om nya element som kan minska elförbrukningen med upp till 30 procent jämfört med gamla modeller.

Foto: Noel Edling Pressbild Power

Text: Redaktionen


Jättekedja stänger 160 butiker

2024 03 28

Klädjätten Hennes & Mauritz planerar omfattande förändringar under 2024.

Stora åtgärder kommer att vidtas för att bolaget ska öka lönsamheten.

Det bekräftar företaget på onsdagen i sin senaste delårsrapport för de tre senaste månaderna.

– Vi har fullt fokus på att driva lönsam tillväxt framåt. Vår stärkta bruttomarginal gör det möjligt för oss att ytterligare stärka kunderbjudandet och ge mer värde för pengarna genom förbättrad kvalitet och bättre priser, framhåller H&M:s vd Daniel Ervér i en kommentar.

Stänger 160 butiker

En betydande fråga för H&M är dess stora antal hyreskontrakt som nu ska omförhandlas.

Bolaget har avtal som möjliggör att avsluta drygt en tredjedel av samtliga kontrakt varje år.

Och det resulterar nu i kraftiga förändringar när drygt 100 nya butiker ska öppnas samtidigt som man stänger ännu fler.

– För 2024 planeras cirka 100 nya butiker att öppnas och cirka 160 att stängas, vilket ger en nettominskning om cirka 60 butiker, bekräftar H&M och tillägger:

– Merparten av öppningarna sker på tillväxtmarknader medan stängningarna främst sker på etablerade marknader.

"God kostnadskontroll"

Enligt Daniel Ervér är fokuset att skapa bättre erbjudande för H&M:s kunder.

– Våra prioriteringar ligger fast – att stärka sortimentet, alltid erbjuda bästa pris, skapa inspirerande upplevelser i både fysisk och digital miljö kombinerat med att stärka våra varumärken, understryker klädjättens vd.

– Med fortsatt god kostnadskontroll i kombination med engagerade medarbetare, de satsningar som görs inom tech, varuförsörjningskedjan och hållbarhet, samt ett långsiktigt perspektiv, ser vi goda möjligheter för lönsam och hållbar tillväxt.

Enormt vinstlyft

Totalt redovisar H&M en vinst före skatt på 1 606 miljoner kronor för perioden 1 december – 29 februari, det vill säga det första kvartalet i förtagets brutna räkenskapsår.

Det är en kraftig skillnad jämfört med motsvarande period föregående år.

Då gjorde bolaget en vinst på 396 miljoner kronor.

– I denna situation är vårt kunderbjudande mer relevant än någonsin. Vår högsta prioritet är att stärka försäljningen och vi står därför fast vid vår målsättning om att nå en rörelsemarginal om 10 procent för helåret 2024, deklarerar Daniel Ervér.

LÄS MER: H&M-bolag i konkurs – efter miljardsatsning

Foto: Väla

Text: Redaktionen


Bilägare varnas för oväntad faktura – kommit via Kivra

2024 03 28

Anmälningar väller in till Riksförbundet M Sverige.

Det framhåller konsumentorganisationen för bilister i ett uttalande på onsdagsmorgonen.

Anmälningarna handlar om en och samma sak: Flera fordonsägare har kontaktats med erbjudande om garantiåtagande.

I flera fall har ”erbjudandet” kommit i form av en faktura.

Enligt Riksförbundet M Sverige rör det sig om rent bluffmakeri.

Företagen erbjuder – ofta med aggressiv marknadsföring – något de kallar "förlängd fabriksgaranti", men produkten saknar innehåll och ger inget garantiskydd till fordonsägare, uppger organisationen.

– Det är innehållslösa och ofta helt onödiga garantier som inte ger konsumenter något skydd, säger Olle Haglund, jurist på Riksförbundet M Sverige.

Många har betalat – dykt upp i Kivra

Ett antal fordonsägare har redan lurats av blufferbjudandet.

– Tyvärr upptäcker många som betalar fakturan att de har ingått ett avtal med företaget som förlängs automatiskt, framhåller Riksförbundet M och tillägger:

– ”Erbjudandet” kan komma oavsett bilens ålder. Oavsett om nybilsgarantin nyligen förfallit eller gjorde det för många år sedan framstår det på utskicken som att det är brådskande eller att erbjudandet gäller en förlängning av det skydd man tidigare omfattats av.

Vidare uppger organisationen att bluffakturorna dykt upp i den digitala brevlådan Kivra, vilket befaras ha stärkt intrycket av att det rör sig om riktiga fakturor.

”Stora inskränkningar”

Riksförbundet har tidigare uppmärksammat sina tiotusentals medlemmar om problemet, men vill med onsdagens varning nå ut till den breda allmänheten.

– M Sverige har under många år kontaktats av bilägare om allehanda utskick om förlängda garantier. Många blir förbannade när det framgår att det inte alls är fråga om någon garanti och att villkoren gör stora inskränkningar i vad som omfattas, säger Olle Haglund.

Fakta: Riksförbundet M Sverige

- Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter.

- Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor.

- M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.

Foto: Kathy resp Kivra

Text: Redaktionen