Sök

Står bakom Sudio och Gaston Luga – ska lösa svenska märkens huvudbry

Jonas Wistrand, Johan Gawell och Carl Sundqvist, grundare bakom Sudio och Gaston Luga startar ny fraktverksamhet. Foto: Press/TT

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Trion har rönt framgångar med hörlurarna Sudio och ryggsäcksbolaget Gaston Luga.

Nu ska de använda sina samlade erfarenheter och sitt globala kontaktnät för att rodda Kina-frakten för andra.

Det nya logistikbolaget ser dagens ljus samtidigt som den globala frakten gått in i ännu en kris.

De senaste åren har fraktkriserna staplats på varandra som en mille-feuille (franskt bakverk med jättemånga lager). Minns ni att det var lockdowns i kinesiska hamnar under pandemin, att det rådde global containerbrist när e-handeln tog fart och att ett jättefartyg stoppade upp all trafik i den ack så viktiga Suezkanalen? Nu senast har oroligheterna i Röda havet orsakat ny huvudvärk för företag som vill skeppa sina varor från Asien. 

Logistik kan vara utmanande som det är, när allt går smidigt. Addera kris på kris på det. 

Inte konstigt att man skulle kunna bli perplex som svenskt företag med tillverkning i Kina. 

Det är där som nystartade Orange Sky Logistics vill komma in som en hjälpande hand. 

Bakom den nya satsningen står trion bakom hörlursbolaget Sudio och ryggsäcksmärket Gaston Luga, Johan Gawell, Jonas Wistrand och Carl Sundqvist.

De tillverkar i Kina och säljer sina produkter över hela världen och tänker nu använda sina förvärvade kunskaper och sitt globala kontaktnät för att rodda frakten för andra, på ett både kostnadseffektivt och tidseffektivt sätt. 

”Det började i januari förra året när en bekant som driver ett klockmärke frågade om vi kunde hjälpa till med frakt från Kina. Vi var 25-35 procent billigare än deras vanliga alternativ”, säger Carl Sundqvist och tillägger med glimten i ögat: 

”Då kom vi inte ur det.”

Första målet 10 miljoner

Sanningen var att bolaget inte ville gå till någon annan och Orange Sky Logistics fick mersmak, förklarar Carl Sundqvist. 

Det fanns utrymme att dra igång Orange Sky Logistics eftersom Sudio och Gaston Luga hade överkapacitet i teamen både på Stockholmskontoret och i Kina, där man har runt 50 anställda. Båda bolagen har vuxit, varav Sudio växt med 40 procent 2023, från 71 till 104 miljoner året innan. Därför bryter de nu ut deras kinesiska logistikteam till ett separat bolag.

Redan nu har satsningen ett 20-tal kunder som var och en omsätter mellan 10 och 300 miljoner kronor. Målet är att under det första räkenskapsåret nå upp till 10 miljoner kronor i omsättning. 

Carl Sundqvist beskriver utmaningarna för svenska varumärken så här:

”I vanliga fall försöker man satsa på sin core business som brand, utvecklingen av produkten och försäljningen, sedan kommer allt det här extra som man måste sätta sig in i”, säger han. 

”Det är alltid bråttom. Man ska ha sina varor till Black Friday eller innan det kinesiska nyåret och har inte tid att ringa runt och kolla upp bra priser.”

Det är ett logistiskt pussel att lägga i en utmanande värld. Bolagets affärsidé är alltså att planera och boka upp de bästa och mest prisvärda fraktsätten.

”Vi försöker kolla på alla sorters alternativ. Ibland kan det vara bättre att flyga varorna istället, ibland kan man dela upp det mellan flyg och en rutt med båt. Vi har nära kontakt med partners i Kina som kan lägga alla korten på bordet.”

Hur ser det ut nu med Röda havet och de störningar i de globala leverantörskedjorna som varit? 

”Just nu är det lugnt. Det största för oss har varit det kinesiska nyåret. Då har allt stängt i två veckor och de som har behövt skicka något har behövt göra det med flyg innan den 7:e februari.”

”Varje krona räknas”

Medgrundaren Jonas Wistrand är vd för Gaston Luga. Johan Gawell är vd för Sudio. Carl Sundqvist säger att han har lagt runt 90 procent av sin tid i Sudio men att han nu har Orange Sky Logistics som sitt huvudfokus nu när bolaget ska växla upp. 

”Vi kommer att skala upp och ta in fler anställda.”

Carl Sundqvist blir operativt ansvarig, en roll han verkar trivas med. 

”Det är kul att ha den kontakten och hjälpa andra entreprenörer och bolag på deras resa. Man vet själv när man är i startgropen, att varje krona räknas.”

Kina är fortfarande världens fabrik, säger Carl Sundqvist. Att flera svenska märken väljer att lägga produktionen geografiskt närmare hemlandet, av hållbarhetsskäl eller för att det minskar ledtiderna, ser han inte som ett hot mot affärerna. 

”Vi själva, eftersom vi har två brands, har övervägt alla alternativ och ännu är det bäst pris att tillverka i Kina”, säger han. 

”Det ‘makes sense’ för oss som säljer mycket globalt. De är klart att om man bara säljer i Sverige så kan det vara rimligt att tillverka närmare, även om det kostar mer.”


Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer