Hoppa till innehållet

AI är Sveriges motor för tillväxt och konkurrenskraft

Nyckeln till att utnyttja AI-baserade verktyg på bästa sätt är att bygga förtroende och tillit kring deras användning. För att göra detta så måste AI-systemen vara transparenta och förklarliga, de måste uppfattas förstärkande och inte ersätta medarbetare, skriver Vahid Zohali IBM:s Sverige-vd.

AI beskrivs som ett hot mot människans ställning i världen – även när det handlar om lek, kreativitet och underhållning. Samtidigt fascinerar generativa AI-baserade tjänster. Progressiva företagsledare har varit snabba att se möjligheter för att revolutionera processer, öka konkurrenskraft och skapa tillväxt. Övriga företag måste vakna och komma i kapp. Det är dags att se AI som drivkraft för Sveriges tillväxt och konkurrenskraft. Det går inte att slarva med grundarbetet kring säkerhet och etik.

Generativ AI uppfattas av många som ett nytt ord. Vad som är säkert är att omfattningen av AI-transformationen påverkar alla aspekter av företagens verksamhet, allt från utveckling och tillverkning, ända in i styrelserummet.

Slutsatserna i McKinseyrapporten ”Generativ AI och den ekonomiska potentialen för Sverige” är tydlig och bedömer att generativ AI kan ge produktivitetsökningar på mellan 0,4 och 3,5 procentenheter per år fram till 2040 – om generativ AI kombineras med andra befintliga tekniker. Den största värdeskapande potentialen för generativ AI kopplas till branschöverskridande affärsfunktioner, inte enskilda branscher.

Den snabba utvecklingen lägger också ett stort ansvar på ledarskap. För att förstå hur förberedda Sveriges chefer är inför utmaningen kring AI har vi, med hjälp av Censuswide, genomfört en undersökning bland 1 600 vd:ar och chefer i ledningsgrupper, varav 250 i Sverige.

Resultaten har sammanställts i rapporten ”Leadership in the age of AI” som fokuserar på hur AI förändrar rollen för företagsledare. Beredskap hos ledare är särskilt viktigt med tanke på vikten av att navigera tryggt bland säkerhetshot i det föränderliga, etiska och regulatoriska landskapet. Traditionellt har Sverige ett gott namn gällande teknik och digitalisering. Lever vi på gamla meriter? Hur står sig Sverige i förhållande till konkurrensen mitt i AI-revolutionen?

AI är en kraftfull katalysator med potential att driva förändring och global utveckling. Sverige är en mycket utvecklad AI-marknad som verkligen tar chansen att vara konkurrenskraftig på världsscenen. Därför är det inte överraskande att generativ AI-implementering är en av vd:ars topprioriteringar för 2024. Drygt åtta av tio tillfrågade svenska företagsledare avser att implementera generativ AI eller planerar att göra det under det kommande året. Men det behöver inte betyda att vi ligger i framkant även om rapporten visar att Sveriges företag är bland de mest AI-förberedda i Europa. Här finns ett större jobb att göra.

Orsakerna till att accelerera användning av generativ AI varierar mellan marknader. Inom Europa berättar företagsledare att de starkaste drivkrafterna för att omfamna generativ AI är anställda, styrelsemedlemmar och investerare. I Sverige är dock kunderna den främsta drivkraften när företag strävar efter att bygga konkurrenskraft och ta marknadsandelar.

I styrelserummen, enligt rapporten, håller Sveriges företagsledare med om att generativ AI har förmågan att hjälpa dem att fatta bättre beslut.

Hindren måste övervinnas snabbt. Entusiasm i all ära, men denna dämpas bland annat av farhågor när det gäller säkerhet, etik och föränderliga regelverk, samt kompetens eller brist på sådan. Vår rapport indikerar att AI-implementering förändrar ledarskapsrollen – och tar den bortom snävt fokus på finansiella slutresultat. Men lösningar är redan på väg eftersom nästan alla svenska respondenter som har implementerat generativ AI, eller planerar att göra detta, redan är engagerade i att skapa nya ramverk för etik och efterlevnad.

Dessutom tar Sveriges företagsledare ägarskap i viktiga säkerhetsfrågor och beskriver frågor kring informationssekretess och övervakning som de mest grundläggande för ansvarsfull AI. De väntar inte in EU:s tillsynsmyndigheter, hela åtta av tio svenska chefer planerar att delta i diskussioner med kollegor eller samarbeta med politiska beslutsfattare – vilket är högre andel än i något annat land i rapporten.

Nyckeln till att utnyttja AI-baserade verktyg på bästa sätt är att bygga förtroende och tillit kring deras användning. För att göra detta så måste AI-systemen vara transparenta och förklarliga, de måste uppfattas förstärkande och inte ersätta medarbetare. Användning och behandling av information måste garanteras av ansvarsfull styrning och efterlevnad. Om vi får detta rätt säkerställs att företag kan skörda frukterna av AI-revolutionen på ett medvetet och ansvarsfullt sätt. Trots komplexiteten så finns det en enorm potential att ta vara på.

Vahid Zohali, vd för IBM Sverige

Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera