Dagens PS

Bilen som kunde ha räddat SAAB från konkurs

SAAB
Hade SAABs ledning varit modigare i mitten på 1980-talet, hade kanske hela bolaget gått en helt annan väg än det nu gjorde. Konceptbilen EV-1 är bara ett exempel. (Foto: SAAB)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 20 feb. 2024Publicerad: 19 feb. 2024

Frågan är om SAAB själva förstod hur rätt deras konceptbil EV-1 var? Hade den fått gå i produktion, hade kanske SAAB fortfarande levt.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är något magiskt skimmer över konceptbilar. Idéer som har stämplats så fruktbara att företagsledningen stämplat dem som så pass intressanta att de gör en fullskalemodell.

Idéerna är dock ofta så udda, att ledningen egentligen inte riktigt tror på dem – men nästan. De vågar inte helt förskjuta dem utan vill ändå testa.

Sedan visas konceptbilen upp för allmänheten på en mässa eller två. Och därefter följer en utvärderingsfas – vad vågar vi tro på och vad ska vi förkasta?

Trots att SAAB bil och SAAB flyg länge har varit två olika bolag, har de gärna visat upp sig tillsammans i marknadsföringen. (Foto: SAAB)

Detta läge måste vara ett elände. Tillfällen där beslut som tas, kan vara kloka eller fullständigt helt uppåt väggarna. Tillfällen där beslut kan tas som i en framtida backspegel kan ses som de beslut där allt började gå åt skogen.

Frågan är om inte besluten kring SAABs underbara konceptbil EV-1 togs vid ett sådant olyckligt tillfälle.

Alla rätt

Allt var nämligen i stort sett rätt med bilen. I ett makroperspektiv gick SAAB bra. SAAB 900 sålde som den skulle, nya cabben hade blivit en succé och samarbetet med italienska Lancia hade resulterat i den mycket uppskattade premiumbilen 9000.

ANNONS

Så ekonomi fanns att göra kul saker.

Och kul saker, det har aldrig varit en trång sektor på SAAB. Som det ingenjörsföretag det alltid har varit har bekymret snarare varit att sålla än att hitta.

När så bilbyggaren Leif Mellberg fick uppdraget av SAAB att bygga EV-1, var det en dåtida högprestandabil han skulle kreera – full-laddad med intressanta idéer från SAABs alla ingenjörsskrivbord

SAAB konceptbil
Leif Mellberg byggde en bil med otroligt fin finish och kvalitet. Synd bara att alla idéer den bar på inte fick bli verklighet. (Foto: SAAB)

På listan på det som skulle in i konceptbilen stod många intressanta detaljer. Kolfiber var en. Ett oerhört exklusiv material på 1980-talet. Och nu skulle delar av karossen tillverkas i detta.

Glastak var en annan intressant detalj. Idag vanligt förekommande men då en rymd-detalj. Dessutom skulle solceller vara integrerade i taket så bilen kunde driva en del av sina funktioner internt – utan att behöva slita på förbränningsenergi.

ANNONS

Senaste nytt

Avstamp i 900

Bakom designen stod SAABs designchef Björn Enwall, som hade ritat en bil med avstamp i SAAB 900 i fronten men som annars bar ett helt eget linjespel.

ANNONS

Under huven hade ingenjörerna fått fritt spelrum.

Motorn som nu satt där var i grunden en Saab 900 Turbo 16, men som trimmats och knådats om så den nu lämnade hisnande 285 hästkrafter att hantera. Resultatet blev prestanda i samma klass som dåtida supersportbilar.

Leif Mellberg han byggde. Det som skapades ur hans magiska händer var en bil med yttersta krav på finish och finess.

Inredning från Corvette

Inredningen plockades från en Chevrolet Corvette som kläddes med buffelskinn och som säkerhetsdetalj hade SAAB utvecklat bältessträckare som aktiverades vid en kollision.

För att påvisa arvet från flyget, hade ingenjörerna i Trollhättan hämtat hem en teknik från Linköping kallad Black Panel.

Vid körning i mörker släcktes då stora delar av instrumenteringen ned och bara den mest väsentliga visades.

Premiär för skapelsen blev det på  Los Angeles Auto Show. 1985. Stor uppståndelse och SAAB fick mycket cred och åsikter om all teknik bilen var fylld med.

ANNONS
Tillbaka till framtiden
Teamet kring Tillbaka till framtiden tyckte SAAB EV-1 passade utmärkt i framtiden där bilen syns både nu och då. (Foto: Universal studios)

Ett roligt inspel blev att EV-1 blev inbjuden att vara statist i inspelningen av kultfilmen Tillbaka till framtiden där den bland annat står parkerad i bakgrunden på några scener.

Fega beslut

Men så var det ju detta med besluten; hur skulle SAAB nu hantera all input de fått från EV-1? Tyvärr vågade inte ledningen ta vidare många av de spännande idéer som testats på bilen.

Det blev fegis-filen stället och många av EV-1s finesser dök upp på produktionsbilar från andra tillverkare långt senare.

Hade bara SAAB-ledningen varit modigare, hade SAAB kanske gått en helt annan väg in i framtiden.

Om detta kan vi nu bara spekulera.

Läs mer:

ANNONS

om EV-1 här och många andra spännande bilar

SAAB – en av världens mest saknade bilmärken (Dagens PS)

ANNONS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS