Hoppa till huvudinnehållet

Förenkla regelverket för samhällskritiska vägtransporter

Publicerad:
När tunga element ska lyftas på en byggarbetsplats, en vindkraftspark ska resas eller vid ett räddningsarbete så är den mobila kranen många gånger oumbärlig, skriver Jörgen Holmgren och Mattias Josefsson.
När tunga element ska lyftas på en byggarbetsplats, en vindkraftspark ska resas eller vid ett räddningsarbete så är den mobila kranen många gånger oumbärlig, skriver Jörgen Holmgren och Mattias Josefsson. Foto: Johan Nilsson / TT

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.

Det behövs ett enhetligt system för hantering av alla undantag och säkerställas att den ökade mängden ärenden inte påverkar handläggningstider, skriver Jörgen Holmgren och Mattias Josefsson.

Mobila kranar tar sällan plats i den samhällspolitiska debatten. Branschen omsätter cirka 5 miljarder kronor per år och myndigheter som Trafikverket och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB betraktar mobila kranar som en samhällskritisk funktion. När tunga element ska lyftas på en byggarbetsplats, en vindkraftspark ska resas eller vid ett räddningsarbete så är den mobila kranen många gånger oumbärlig.

Mobilkranbranschen är ett serviceyrke. I likhet med taxibranschen ska mobila kranar säkerställa att efterfrågad transport sker från A till B. Skillnaden är att mobila kranar lyfter gods och produkter istället för att transportera personer.

När en mobilkran ska förflytta sig krävs alltid ett undantag på grund av kranens höga axeltryck. För att köra en mobilkran på allmän väg krävs ett undantag som specificerar vilka vägar som kranen kan nyttja och det behövs ofta undantag för varje enskilt uppdrag, även om samma typ av kran och samma färdväg ska nyttjas.

Så skriver du en debattartikel

När transporten sker inom en kommun sker ansökan i den enskilda kommunen. Eftersom det saknas harmonisering mellan kommuner sker handläggningen på olika sätt och tar olika lång tid. När transporter sker över kommungränser hanterar Trafikverket undantagen. Nuvarande system kräver dessutom att ansökan innehåller registreringsnummer på det fordonet. Undantaget gäller ofta endast under en högst begränsad tid.

Det betyder att när planerade arbeten drar ut på tiden så är kranägaren aldrig säker på när tillståndet kommer eller om det måste sökas på nytt. För att gardera sig söker företag därför både två, tre och fyra undantag för en transport. Samtidigt finns tecken på att transporter utförs utan ett undantag, vilket leder till osund konkurrens.

Trafikverket hanterar cirka 35 000 undantag per år, en tredjedel avser mobila kranar. Undantagen hos kommuner borde vara mångfalt fler. Regeringen gav för drygt ett år sedan Trafikverket i uppdrag att förenkla och effektivisera dagens system. Snart går arbetet in i sin slutfas.

Mobilkranföreningen har tydliga förväntningar. Det behövs ett enhetligt system för hantering av alla undantag och säkerställas att den ökade mängden ärenden inte påverkar handläggningstider. Dessutom anser vi:

● Möjliggör ”digital självdeklaration” från respektive fordon. Vi är övertygade om att även andra samhällskritiska funktioner har nytta av ett digitaliserat vägnät.

● Låt företagen ansöka om undantag på kranmodell i stället för på registreringsnummer. Det skulle innebära stora vinster och få risker, att gå över till system där mobilkranar grupperas i olika klasser.

● Tidsbegränsningar måste vara relevanta. Det är fullt genomförbart att ta fram generella undantag på stora delar av vägnätet liksom på återkommande eller identiskt vägnät exempelvis till en byggarbetsplats som pågår under en längre tid.

Sverige ska ha ordning och reda och inte tumma på säkerheten. Men vi behöver rensa bort onödig byråkrati för att underlätta fortsatt utveckling och motverka osund konkurrens.

Jörgen Holmgren

Delägare, LL Kranar

Mattias Josefsson

Vd, Mobilkranföreningen

Artikeltaggar

FordonMSBMyndigheterSamhällsskyddSäkerhetTillståndTrafikTrafikverketTransport