E-handlaren krossade 400 miljoner – från tapp till ordentlig ökning

Resultat på 60 miljoner.

E-handelskoncernen Svenskt Kosttillskott AB, som driver nätbutikerna Svensktkosttillskott.se och via dotterbolag Svenskhalsokost.se, har nu släppt sina siffror för 2023. Och det ser bra ut.

Vi har tidigare berättat hur dotterbolaget Svensk Hälsokost minskade under 2022. Så var även fallet för moderbolaget som tappade 14 miljoner, och koncernen som helhet 16 miljoner. Tappet är dock över.

Annons

Svensk Kosttillskott växer nämligen med hela 17 procent från 2022 till 2023. Försäljningen för koncernen landade i fjol på 414 miljoner kronor, upp från 353 miljoner året innan.

Och vinsten följer med. Resultatet efter finansiella poster går från 51 till över 60 miljoner kronor för helåret 2023. Nu blickar bolaget framåt och fortsätter satsa allt mer på egna varumärken.

Vi kommer fortsätta vår resa från återförsäljare till varumärke genom att utveckla varumärken och samarbeten med våra nyckelleverantörer. Utmaningarna under de närmaste åren kommer vara att hantera inflation och osäkerheten på marknaden, skriver företaget i årsredovisningen.

Annons