Därför bör börsjättarna ta rygg på startup-bolagen

Taggar i artikeln

Debatt
Laura Lindholm, senior rådgivare på Miltton.Laura Lindholm, senior rådgivare på Miltton.
Laura Lindholm, senior rådgivare på Miltton.
Publicerad
Uppdaterad

Till veckan samlas det nordiska och globala riskkapitalet på startup- och tech-eventet Slush i Helsingfors. Efter de senaste årens techfrossa kan det vara frestande att avfärda startup-bolagen till en salig blandning av neonljus, omogna affärsidéer, orealistiska affärsmål och skyhöga värderingar. Denna värld av förväntningar kan ändå inspirera storbolagen att utveckla sin kommunikation. Det skriver Laura Lindholm, senior rådgivare på Miltton.

Realtid.se

De senaste årens räntehöjningar ledde till en rejält minskad global riskaptit och det globala kapitalet har i snabb takt flödat till affärsmässigt stabila bolag som redan levererar. Under techfrossan som följde den explosionsartade ökningen av technoteringar under 2021 har det stundvis varit lockande att stämpla flera av Stockholmsbörsens tillväxtbolag som eviga förhoppningsbolag.

Det svenska riskkapitalet har enligt färska siffror bidragit till en permanent höjning av Sveriges BNP och få länder har hittills lyckats jämföra sig med Sveriges siffra av enhörningsbolag per capita. Det går med andra ord inte, i något marknadsläge, att förbise riskkapitalets och tillväxtbolagens betydelse för den svenska tillväxten.

Flera nordiska grundardrivna bolag, så som Klarna, Spotify, Pleo och Wolt, får ofta försvara sina verksamheter och affärsmodeller i media. Mer sällan läser man en intervju med en börsjätte där verksamheten och innovationsförmågan ifrågasätts på samma sätt.

Annons

I mindre bolag styr ofta förmågan att konkretisera syftet med verksamheten på längre sikt tillgången till kapital och förmågan att rekrytera och behålla kompetenta medarbetare. Därför behöver kommunikationen om syftet med verksamheten vara skarpt, lätt att förstå och väcka intresse. Då man ständigt behöver argumentera för varför man behövs på marknaden, vilket värde man skapar och varför produkten eller tjänsten behövs, blir kommunikationen ofta både relevant och intresseväckande.

Då man är ute efter att komma in på en marknad och eventuellt samtidigt även förändra den, behöver man ofta övertyga ett flertal intressenter om sin relevans och sin förmåga att skapa värde. Flera startupbolag driver idag sitt varumärkesarbete, sina globala medierelationer och sina sociala mediekanaler på ett sätt som flera större bolag, som vill bli mer relevanta för sina intressenter eller få bättre genomslag i media, kan inspireras av.

Målgruppsanpassning möjliggör effektiv kommunikation, men ett flertal tillväxtbolag vet att medarbetarna även är en av bolagets viktigaste tillgångar för varumärkesbyggande kommunikation.

Annons

Startup-bolagen besitter ofta en förmåga att snabbt anpassa sig till förändrade marknadsförhållanden, marknadstrender och kundbehov. Ofta mäts även resultaten av kommunikationen kvartalsvis med specifika KPI-indikatorer. Flexibilitet resulterar ofta i en bättre investerad kommunikations- och marknadsföringsbudget, där strategier, planer och aktiviteter vid behov snabbt kan ställas om för att nå bättre resultat.

Laura Lindholm
Senior rådgivare, Miltton.

Annons