Allt fler vill ha flaggskepp

Toppmobiler säljer allt bättre

Aldrig tidigare har andelen sålda mobiler som är dyra toppmodeller varit större.

Publicerad Uppdaterad

Det är analysföretaget Canalys som har släppt siffrorna för fjärde kvartalet 2023 som visar levererade mobiler till Europa. De visar att aldrig tidigare har andelen flaggskeppsmodeller, i det här fallet med en prislapp motsvarande över 800 dollar, varit lika stor. Totalt var 40 procent av mobilerna i den dyraste kategorin, vilket kan jämföras med 36 procent för motsvarande kvartal både 2021 och 2022, och 33 procent fjärde kvartalet 2020. 

Av dessa mobiler i segmentet 800 dollar och över stod Apple för 77 procent, Samsung för 16 procent, Google för 4 procent och alla andra märken sammantaget för 2 procent. 

Canalys siffror visar även att det inte handlar om en delning av marknaden mellan dyra och billiga mobiler på bekostnad av mellanklassen. De två billigaste kategorierna står för tapp på 4 procent vardera – 200 dollar och billigare sjunker från 23 procent fjärde kvartalet 2023 till 19 procent, medan 200 till 399 dollar går från 26 procent till 22 procent. 

Samtidigt ökar mellanklassegmentet, om än inte lika mycket som i det dyraste segmentet. Mobiler i prisklassen 400 till 599 dollar ökar från 11 till 14 procent, och 600 till 799 dollar ökar från 3 till 5 procent. 

Samtidigt sjönk den totala mobilmarknaden i Europa med 3 procent under fjärde kvartalet 2023 jämfört med samma tid året innan. Över hela 2023 sjönk marknaden med 8 procent jämfört med året innan.