Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Här anländer några av Sveriges mest försenade tåg – lokföraren: ”Som att köra på en väg full med hål i”. Foto: Fredrik Larsson/SVT

Nya siffror från Trafikverket: Sämsta tågåret – på 13 år

Publicerad

Sämsta punktligheten sedan 2010. Det är facit när Trafikverket summerar tågtrafiken för förra året.

– Uttrycket att det går som tåget har fått en ny innebörd, säger resenären Anna Carlsson.

Målet för järnvägsbranschen är att 95 procent av alla tåg ska vara punktliga, vilket innebär att tåget ska ha ankommit till slutdestinationen max fem minuter och 59 sekunder efter tidtabellen.

2023 var punktligheten 87,7 procent – den lägsta på 13 år och den näst lägsta sedan mätningarna startade 2001.

”Nu sätter vi punkt för ett år som inneburit en rad utmaningar, men också många möjligheter”, skriver generaldirektören Roberto Maiorana i Trafikverkets årsredovisning och konstaterar att även 2024 har haft en tuff inledning.

Växelfel, dåligt väder och Trafikverkets nya planeringsverktyg. Det är några av faktorerna som bidragit till att stora förseningar drabbade järnvägstrafiken under förra året.

Pekar ut urspårning

Men i sin årsredovisning pekar Trafikverket ut urspårningen av ett Arlanda express-tåg i maj som “den enskilt största orsaken till den lägre punktligheten 2023” för persontågen.

Anledningen är att det uppstod omfattande skador på spåret som tog lång tid att åtgärda. Tåg fick då passera platsen på enkelspår med reducerad hastighet – vilket försenade över 10 000 persontåg med minst tre minuter och närmare 6 000 tåg mer än fem minuter.

SVT Nyheter har kartlagt de tio mest försenade försenade tågavgångarna 2010 – se topplistan här.

Har du drabbats av tågförseningar? Berätta din historia för SVT Nyheter här. Skriv ”Tåg” i ämnesraden. Ange gärna vilket tågnummer/sträcka och datum du åkte – och bifoga gärna bilder och video.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.