Gå direkt till sidans innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Viaplay
Mattias Bergqvist

Viaplay tar språngsteg mot att bli intetsägande

Tråkig. 

Tråkigare. 

Viaplay. 

Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Shanti Roney och Alexandra Rapaport i ”Det är något som inte stämmer”.
Foto: Ulrika Malm / Viaplay group
Tuva Novotny och Sissela Kyle.
Foto: Ulrika Malm / Viaplay Group
Foto: Netflix

Vet du vad ARPU är för något? 

Det står för average revenue per user, och är ett sätt för exempelvis ett streamingföretag att hålla koll på pengarna. Annorlunda uttryckt: Intäkterna dividerat med antalet abonnenter. 

Någorlunda intressant, knappast spännande, men ett exempel på vad som kommer bli viktigare och viktigare för streamingaktörer att hålla koll på nu och i framtiden. 

Naturligtvis är det inget som du som tittare ska bry dig ett skvatt om. Du ska betala för det du vill se på, och finns inte det som du vill se, då ska du inte betala. 

Jag är måhända naiv, men blir lite lagom förbryllad när jag läser kommentaren från Jørgen Madsen Lindemann, vd och koncernchef på Viaplay, i samband med att företaget berättade om resultatet för katastrofåret 2023. 

Som kanske bekant har Viaplay omdefinierat företagets innehållsstrategi. Från, som Jørgen Madsen Lindemann uttrycker det, ”kostsamma egenproducerade dramaproduktioner till att fokusera på mer populära och lönsamma lokala format och innehåll från Hollywood”. 

Vidare skriver Jørgen Madsen Lindemann: ”Vår främsta prioritet är att leverera relevant och attraktiv underhållning som engagerar publiken, genererar meningsfull avkastning på investeringarna och skapar ett långsiktigt hållbart värde för alla intressenter.”

Jodå, man får hicka. 

Bland de mest populära serierna just nu på Viaplay finns ”Chicago P.D.”, ”Chicago Fire” och ”Chicago Med”. Serierna kommer från Dick Wolfs bolag Wolf Entertainment. Han gör kött-och-potatis-tv. Tänk exempelvis ”Law & order” och amerikansk broadcast-tv som trots sjunkande kvalitet får fortsätta så länge tittarsiffrorna håller en viss nivå. 

Eftersom Viaplay group inte delar tittarsiffror är det omöjligt att påstå det ena eller det andra vad gäller hur mycket varje serie streamas. Det finns förstås en konstnadslogik i att använda sig av trötta serier med jättemånga avsnitt och den typen av filmer som inte ens förtjänar biopremiär i stället för nordiska serier och filmer som bjuder på unika berättelser. 

Å andra sidan skapar det en flyktig relation med abonnenten. 

Viaplay säljer serier till Netflix och Prime Video

Jag är kanske aningslös, men inbillar mig att det finns ett värde för Viaplay att inte bli identitetslös på dramasidan. Företaget har hittills sålt serier – bland andra ”Ronja Rövardotter”, ”Jana – märkta för livet” och ”Veronika” – till Netflix, Prime Video och SkyShowtime. 

En tanke bör också skänkas till Viaplay group när företagets originalserie ”Älska mig” numera hittas på Netflix – den finns även på SVT Play – och de senaste veckorna varit bland streamingjättens mest sedda serier i Sverige trots att de två säsongerna hade premiär 2019 respektive 2020. 

”Det är något som inte stämmer” med Alexandra Rapaport

Under våren tyder det mest på att Viaplay premiärvisar en dramaserie: ”Allt och Eva”, med Tuva Novotny i huvudrollen. Att då förstå resonemanget kring att ”leverera relevant innehåll som engagerar publiken” blir svårt, särskilt när Viaplay exempelvis sitter och håller på ”Det är något som inte stämmer”, en film av Martina Haag baserad på hennes storsäljande romaner. Filmen har Alexandra Rapaport och Shanti Roney i huvudrollerna. 

Om inte den filmen på förhand kan anses vara kommersiell och för en nordisk publik engagerande, då vet jag inte vilka filmer som är det. 

Det fanns en tid när TV3 och TV6 var lagom menlösa kanaler, sådana som kunde puttra på i bakgrunden och som med jämna mellanrum sända sport.

Viaplay är med språngsteg på väg att bli lika intetsägande för många av tjänstens abonnenter.