Efter KV:s slägga: Zalando hyllar de nya reglerna: ”Glada”

"Nära dialog".

På torsdagen stod det klart att Zalando tvingas stryka flera miljöpåståenden som görs på plattformen. Men också ta bort märkningar som har varit missvisande.

Det är EU:s konsumentskyddsnätverk, CPC-nätverket, som som satt Zalandos märkningar under lupp – och hittat flera felaktigheter i miljömärkningarna. Men det är Konsumentverket som har lett granskningen. 

Annons

Många konsumenter vill göra medvetna val idag. Därför är det viktigt att man inte luras att köpa något som är sämre för miljön än vad som påstås i marknadsföringen, kommenterar Konsumentverkets internationella jurist Emy Gustavsson.

LÄS ÄVEN: KV:s hårda dom: Zalando lurar sina kunder: ”Vilseledande”

I ett mejl till Ehandel vill Zalando bemöta de stränga ordalagen. Men man passar även på att betona att man har nått "en ömsesidig" överenskommelse" med EU och Konsumentverket. Och att man också själv har tagit initiativ till förbättringsåtgärder.

Efter ett drygt år av intensivt arbete med vår kundupplevelse och nära dialog med EU-kommissionen är vi glada över att ha nått en ömsesidig överenskommelse: Våra förslag för att förbättra kommunikationen kring hållbarhetsrelaterad information till kunder har godkänts, och dialogen mellan oss har avslutats med reservation för att överenskomna ändringar kan genomföras, säger en talesperson på Zalando till Ehandel.

"Vår prioritering"

Modejätten säger sig vara nöjda med ändringarna – som bland annat innebär att miljöikoner, termen "hållbarhet", och liknande uttryck, ska ersättas med tydlig information om respektive produkt.

Vi är glada över att fortsätta att ge våra kunder tillgång till information om produkterna i vårt sortiment. Det är vår prioritering att ge våra kunder det de behöver för att fatta ett mer informerat köpbeslut, och än mer specifik och tydligare information om produktens fördelar, konstaterar Zalando.

Hoppas på gemensamma regler

Zalando efterfrågar även vad man kallar för ett "konsekvent regelverk" kring miljöstandardar för textilföretag, på EU-nivå. Alltså harmoniserade regler som även ska gälla för konkurrenterna.

I detta sammanhang hoppas vi att EU-kommissionen och CPC-nätverket kommer att använda reglerna på ett rättvist sätt, i syfte att säkerställa lika villkor i vår sektor.

Annons

Annons