Lindex dominerar – då vill koncernen byta namn

Kan klubbas i slutet av mars.

Lindex är kronjuvelen i finska Stockmann Groups portfölj och efter underklädeskedjans framfart vill varuhusbolaget nu byta namn till Lindex Group.

Lindex har under de senaste åren innehaft en central roll när det gäller stärkandet av koncernens prestation, vilket i september resulterade i vår strategiska omfokusering av koncernens verksamheter på Lindex, säger Sari Pohjonen, ordförande för Stockmann, i ett pressmeddelande.

Annons

Lindex stod under förra året för två tredjedelar av koncernens omsättning och namnändringen ska därför göras för att återspegla den största affären.

Den föreslagna namnändringen kommer att vara på agendan vid Stockmanns ordinarie bolagsstämma den 21 mars i år. Skulle den gå igenom vill man dock understryka att det inte kommer att påverka själva varumärket Stockmann.

Jag vill poängtera att den föreslagna namnförändringen på moderbolaget inte skulle inverka på Stockmanns unika varumärke eller på Stockmannvaruhusens eller nätbutikens namn, säger Sari Pohjonen.

Däremot kan det bli andra förändringar, då koncernen i slutet av september förra året inledde vad man kallar för en strategisk utvärdering, för att omfokusera koncernens verksamhet på Lindex. Man tittar bland annat på franchiselösningar, att placera Stockmann-varuhusen i ett eget juridsikt bolag, strategiska partnerskap, eller om man ska fortsätta som i dag.

Som en del av den strategiska utvärderingen utreder Stockmann Oyj Abp strategiska alternativ för Stockmanns varuhusverksamhet. Stockmann förväntar sig att den strategiska utvärderingen kommer att slutföras inom år 2024, skriver de i pressmeddelandet.

LÄS ÄVEN: Lindex krossar miljarden i vinst: "Högsta någonsin"

Annons