Rörligt
Förbättrat resultat för Warner Bros Discovery – men fortsatt brakförlust
Publicerad: 23 februari 2024, 14:44
Affärsområdet Direct-to-consumer, där bland annat Max och Discovery Plus ingår, redovisar för första gången en vinst på helåret.
Foto: simpson33
Trots en vikande annonsmarknad lyckas Warner Bros Discovery förbättra resultatet under 2023 års sista kvartal. Men redovisar fortfarande röda siffror.
Warner Bros Discovery minskar intäkterna med 7 procent i Q4 2023 och landar på en omsättning på 10 284 miljoner dollar. Resultatet förbättras avsevärt, men förlusten skrivs till -400 (-2 101) miljoner dollar.
Intäkterna från affärsområdet Studios minskar med 18 procent, vilket kan härledas till den omfattande Hollywood-strejken förra året. Tv-nätverken minskar omsättningen med totalt 8 procent. Där märks framför allt en annonsnedgång på 14 procent. Affärsområdet Direct-to-consumer, där bland annat streamingtjänsterna Max och Discovery Plus ingår, ökar intäkterna med 3 procent. Annonsintäkterna ökar med hela 51 procent, dock från låga nivåer, vilket förklaras med lanseringen av hvod-erbjudandet inom Max.
Vid utgången av Q4 hade streamingtjänsterna och WBD:s betal-tv-tjänster totalt 97,7 (96,9) miljoner abonnenter, varav 45,6 (42,3) miljoner på marknaderna utanför USA.
Även helåret innebär en intäktsminskning för Warner Bros Discovery. Omsättningen sjunker med 4 procent till 41 321 miljoner dollar. Förlusten minskar till -3 126 (-5 359) miljoner dollar.
Däremot rapporterar affärsområdet Direct-to-consumer för första gången en vinst på helåret, som landar på 103 (-1 596) miljoner dollar.
LÄS MER:
Här är Warner Bros Discoverys programsatsningar 2024
Christina Sulebakk om lanseringen av Max i Norden: “Ska bli en stjärnprodukt”
Dela artikeln: