Företagaren Jan Klarström, ägare till El-Center, en elinstallatör med 90 anställda, berättar i fredagens Di att han känner sig övergiven. Vissa saker måste man helt enkelt träffa banken personligen för att kunna diskutera.
I dag saknar 38 kommuner bankkontor. 79 har endast ett bankkontor. De senaste 15 åren har 1.069 bankkontor stängt i Sverige. Kvar finns 918 stycken, vilket innebär att mer än hälften har slagit igen. Antalet bankanställda i Stockholm har ökat, men minskat i resten av landet. I Kronobergs län har antalet anställda minskat med 58 procent på 15 år.
Många hushåll kan säkerligen sköta sina bankkontakter på distans – digitalt eller på telefon. Bolån beslutas till exempel efter en tämligen mallad procedur.
Företagslån handlar däremot om bedömningar, förtroende och risktagande. Det förutsätter en alldeles särskild kännedom om kunden, alltså företagaren, och de marknadsförutsättningar som finns på orten.
”Lokal närvaro har betydelse.”
I dagens Di medger Nordea NDA SE -0,70%Dagens utveckling indirekt att den lokala närvaron har betydelse – ”det är viktigt att vet vem som finns där på andra sidan”. Nordea har minskat antalet kontor från 338 till 107 på 15 år. Men Peter Dalmalm, chef för den svenska företagsmarknaden på Nordea hävdar ändå att servicegraden har gått upp samtidigt som kontoren lagts ned.
Lokal närvaro har betydelse. Företagen och bankerna befruktar varandra. I Sunne, grannkommun till Munkfors, finns bankkontor kvar och där finns ett stort nyföretagande. Det har nog ett visst samband.
Ett bankkontor ser inte ut som förr. Oftast saknas kontanthantering. Säkerheten är inte lika viktig och det ser ut mest som ett vanligt kontor. Det borde sänka kostnaderna rejält för att upprätthålla en lokal närvaro. Banken behöver inte vara öppen varje dag, den kan arbeta med bokade kundbesök. Kanske kan banktjänstemän från närmaste större ort ha några arbetsdagar per vecka på den mindre orten så att det lokala kontaktnätet upprätthålls.
Banker har ett ansvar för både ekonomin och sina kunder, som gäller även utanför de större städerna. Det är bättre om banktjänstemännen kommer till den ort där kunden finns några dagar i veckan, i stället för att enbart hänvisa till digitala kontaktkanaler. Det handlar om att värna relationer, och alla framgångsrika affärer handlar om just relationer.
Två år av ryskt anfallskrig. Lyssna på senaste ledarpodden där detta ämne diskuteras.