Sök

Ingrosso, Djerf och Nilsson Lindelöf vill vara hållbara – men klarar alla testet?

Djerf AvenueC’est normale-handel

Bianca Ingrosso, Maja Nilsson Lindelöf och Matilda Djerf. Foto:TT/press/Istockphoto

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Det är lätt att snacka. Men hur många influencers gör egentligen hemläxan när det kommer till hållbarhet?

Sälj grej med hållbar tjej – är det den nya trenden? Det undrar Veckorevyn som har granskat flera högprofilerade influencers e-handlar utifrån vad de vill göra och vad de faktiskt gör inom hållbarhetsområdet. 

I granskningen ingår Bianca Ingrossos och Vanessa Lindblads märke Ávora, Matilda Djerfs modebolag Djerf Avenue, Maja Nilsson Lindelöfs Lis Bonne Atelier, Hanna Schönbergs Arakii, Petra Tungårdens Adoore samt Janni och Jon Olsson Delérs klädmärke C’est Normal.

Varenda ett av märkena säger att de arbetar för ökad hållbarhet. För Hanna Schönbergs Arakii beskrivs hållbarhet som ett kärnvärde till och med. 

Men hur många har egentligen gjort det som krävs?

Resultatet av Veckorevyns granskning visar att Djerf Avenue är bäst på att informera kunder om var kläderna tillverkas på den nivån att företaget listar specifika fabriker. Från det bolaget svarar också hållbarhetschefen Jonathan Strand på tidningens frågor om hur bolaget säkerställer att arbetarna får bra lön och villkor samt har rätt att organisera sig. 

Petra Tungårdens Adoore och Bianca Ingrossos Ávora får betyget näst bäst i klassen i Veckorevyns granskning. Adoore ger information om deras code of conduct, fabriksanställdas arbetstider och vad de får i pension. Men på hemsidan går det inte att ta reda på vad fabriken heter. 

Adoores vd Amanda Bukowski säger att bolaget nu jobbar med hållbarhetsbyrån Bergstrand Consultancy för att ta fram en ny ännu vassare hållbarhetsstrategi. 

”Arbetet kommer att mynna ut i en hållbarhetsstrategi där vi inkluderar miljöpåverkan, materialval, cirkularitet, spårbarhet och social hållbarhet”, säger hon till Veckorevyn.

Vad gäller de andra bolagen – Lis Bonne Atelier, Arakii och C’est Normal – saknas det information om till exempel vad fabrikerna heter och vad arbetarna har för villkor. Inget av dessa tre bolag har svarat på Veckorevyns frågor.

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer