Annons

Annons

Annons

kultur

Emma Severinsson
Zalando sålde ”skottsäker väst” och anklagades för gangsterromantik

Modetabben sällar sig till en lång rad ”misstag”.

Det här är en kulturartikel.Analys och värderingar är skribentens egna.
Zalando fick dra tillbaka västen som påminde om en skottsäker väst från sajten efter massiv kritik.
Öppna bild i helskärmsläge

Bild: Lise ÅserudNTB/TT

Annons

Emma Severinsson är lektor i modevetenskap vid Lunds universitet.

Det kan tyckas att modets gränser har luckrats upp och att mycket som förr var otänkbart inte längre väcker några reaktioner. Men det finns fortfarande begränsningar. Häromdagen uppmärksammades i flera medier att sajten Zalando sålde en väst tillverkad av streetvarumärket Glorious Gangsta. Plagget har stora likheter med skottsäkra västar. Senaste tiden har medier uppmärksammat att vissa märken, så som Haglöfs, är populära i kriminella kretsar.

Inbäddat innehåll

Annons

Modemärken vill såklart inte associeras med gängkriminalitet och Haglöfs har slutat ta emot kontanter i sina butiker för att minska risken att kriminella köper deras produkter. Västen är dock något annat, här är det istället ett modemärke som valt att designa ett plagg som för tankarna till gängkriminalitet. Kritiken lät inte vänta på sig och bara timmar efter att kollektionen, som även innefattade kläder som hoodies och jackor, uppmärksammats plockades den bort från hemsidan. Zalando gick ut med en ursäkt för den eventuella kränkning plagget kunde ha orsakat. Det ska påpekas att Zalando enbart är återförsäljare av plaggen. Kläder från Glorious Gangsta säljs på flera sajter.

Annons

För bara några månader sedan plockade modehuset Acne bort en ring i form av en räv ur sin nya kollektion. Anledningen var att den förde tankarna till den ring som är ett signum för gängledaren som gått under namnet ”Kurdiska räven” och medlemmarna i det kriminella nätverket Foxtrot. Ringen såväl som västen ansågs glorifiera våld och gängkriminalitet. Framförallt är det unga som är i farozonen.

När ”becknarväskor”, en midjeväska som bärs tvärs över bröstet och som används av personer som ”becknar”, det vill säga säljer droger, blev populära reagerade Jensens gymnasium i Göteborg 2020 med att förbjuda dem. Exemplen visar på den makt och sociala status som kläder tillskrivs i sin förmåga att påverka ungdomars beteenden. Oron över hur unga påverkas negativt av mode är långt ifrån ny, men sammanläkningen mellan mode och gängkriminalitet är ett nutida fenomen.

Annons

Typisk becknarväska.
Öppna bild i helskärmsläge

Bild: Björn Lilja

Skandalerna har avlöst varandra inom modevärlden de senaste året. 2019 fick modehuset Loewe dra tillbaka randiga plagg som såg ut som fångkläderna som användes i nazisternas koncentrationsläger. Samma år släppte Burberry en hoodie med en snara runt halsen som snabbt anklagades för att göra mode av psykisk ohälsa. Förra årets stora skandal var när Balenciaga i en reklamkampanj visade barn som höll i väskor utformade som nallebjörnar iförda BDSM-liknande utstyrslar. En kritikerstorm följde eftersom bilderna sades marknadsföra barnpornografi. Hårdast kritiserat är förmodligen Gucci 2019 för en svart polo som gick att rulla upp över ansiktet och avslöjade en stor röd mun. Det gick inte ta miste på likheterna med blackface, de rasistiska nidbilder som spreds från 1800-talet till decennier in på 1900-talet. Gucci är inte ensamma. Ungefär samtidigt sålde Katy Perry skor med blackface och Prada en väskdekoration.

Annons

Samtliga modehus skyller sina ”misstag” på att de inte var medvetna om hur plaggen kunde tolkas. Men diskussionen om gängkriminaliteten i dagens samhälle borde inte ha gått Zalando förbi. På samma sätt är det är svårt att se att Balenciaga, Prada och Gucci är omedvetna om den provokation som deras rasistiska produkter väcker.

Häng med i vår kulturbevakning – gå in under ”Mitt konto” och ”Notisinställningar” i appen och aktivera pushnotiserna för kultur!

Annons

Annons

Till toppen av sidan