Hoppa till innehållet

Ilska på MSB – snyltare utnyttjar folks oro

Det är strålande tider för krisbranschen. Men företagens stundtals aggressiva marknadsföring av krislådor och vevradioapparater retar MSB som fått ryta till när myndigheten används som kvalitetsstämpel.

”Det gör mig väldigt arg att någon har skott sig på folks oro”, säger risk- och kriskommunikatören Anna Teljfors.

Foto: Pontus Lundahl TT / Pressbild MSB

Krislådan har gjort en udda resa, konstaterar Anna Teljfors, som ansvarade för mittuppslaget om hemberedskap i broschyren ”Om krisen eller kriget kommer”.

”Vi uppfann den som en symbol för att samla ihop beredskapsprylar man har hemma och sedan har det blivit något som säljs dyrt.”

Ett problem som uppstått är att företag som säljer till exempel färdigpackade krislådor och vevradioapparater använder sig av MSB i sin marknadsföring.

Anna Teljfors har stött på att man klippt in MSB:s broschyr i bild, eller hävdat att myndigheten rekommenderar vissa produkter. Det här förekommit att intervjuer med henne klippts så att det låter som om man bör ha en vevradio av ett särskilt märke hemma.

”Vi agerar på alla vi ser. De fick en nytändning efter Folk och försvar.”

De enda som fått lov att använda broschyren i sin låda är fackförbunden TCO, SACO och LO samt PRO som säljer ”Folklådan” till sina medlemmar.

Det händer också att marknadsföringen gjort att folk tror att de köpt produkter direkt från MSB.

”Det är väldigt olyckligt. Det gör mig väldigt arg att någon har skott sig på folks oro. Det kan vara någon som har jättelite pengar som köpt en radio för 700 kronor när det hade kunnat gå bra med en vanlig klockradio på batteri.”

Just att vevradion fått sånt genomslag förvånar henne lite. MSB har aldrig sagt att den är ett bättre alternativ.

”Det man ska veta om vevradion är ju att man måste veva och det passar inte alla. Jag har kämpat senaste året med att försöka lyfta det här – köp något på loppis, ta vad som helst som du har hemma som går på batteri.”

Anna Teljfors betonar att MSB som myndighet inte kan bestämma vad folk ska köpa eller ens om de ska göra det.

”Det är mer ”vill du inte vara samhället till last, kan det här vara några sätt att klara sin vardag hemma”. Det handlar inte om att köpa en massa dyra saker – det är det sista vi vill – utan snarare om att lära sig leva som förr i tiden.”

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera