Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Alla presidentkandidater säljer merch, men ingen gör det lika genomgripande som Donald Trump”, säger Ginna Lindberg, Washingtonkorrespondent på SR. Hör henne och modeexperten Daniel Lindström om Trumps nyaste lansering. Foto: SVT/AP/TT

Modeexperten om Trumps gyllene skor: ”Sista dolkstöten”

Uppdaterad
Publicerad

Trumps lansering av sina gyllene sneakers är bara en i mängden av hans souvenirer. Nu sågas de av entusiaster världen över.

– Man kan tänka sig att det är den sista dolkstöten i en redan krisande bransch, säger Daniel Lindström som är modechef på tidningen Café.

Uppvisningen kom dagen efter att Trump åkte på ett rekordskadestånd i ett civilrättsligt mål i New York, där hans organisation dömdes att betala 355 miljoner dollar.

Lanseringen har fått flera modeprofiler att uttala sig.

– Sneakerskulturen är officiellt över, skriver bland annat modeskaparen Shawn Stüssy på Instagram.

”Trodde det var ett aprilskämt”

Till den brittiska tidningen The Guardian säger den tyska sneakerprofilen och modeentreprenören Hikmet Sugoer att han blev ”chockad” över att se Trump på mässan.

– Jag trodde först att det var ett första aprilskämt. Sneakers bör förena snarare än att splittra, säger han.

Enligt nyhetsbyrån AP var deltagarna på sneakermässan i Philadelphia unga och med olika bakgrund. En målgrupp som Trumpkampanjen vill nå.

1 000 par såldes slut

Enligt CNN var skorna slutsålda samma kväll som de släpptes. Inledningsvis fanns bara 1 000 par till försäljning. På samma webbplats säljs också två billigare sneakers samt parfym.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.