Hoppa till innehållet

Öka handeln med Ukraina och trygga Europas framtid

Ökat samarbete mellan svenska och ukrainska företag leder till fler investeringar i Ukraina samtidigt som svenskt näringsliv blir mer konkurrenskraftigt i ett land som kommer bli en av Europas främsta tillväxtekonomier, skriver svenska företagsledare. 

Sverige har gett omfattande militärt, humanitärt och finansiellt stöd till Ukraina, men mer krävs för att stoppa en rysk invasion som är ett hot mot hela Europas fred. Sverige bör därför kraftfullt öka sitt stöd till Ukraina. Det stimulerar också till ett uthålligt stöd från övriga Europa. Europas ekonomi är nästan 15 gånger större än den ryska. Europa har råd med såväl ökade egna försvarsanslag som ökat stöd till Ukraina.

Vi vill som företrädare för svenska företag genom detta upprop lyfta fram en insats som näringslivet kan göra för att stärka Ukraina och samtidigt slå vakt om svensk säkerhet. Som ett led i ett nationellt ansvarstagande vill vi verka för en ökad handel med Ukraina.

Ökad handel stärker den ukrainska ekonomin och landets motståndsförmåga på ett sätt som är avgörande för att Ukraina ska kunna vinna freden. Kriget ska finansieras samtidigt som det gäller att lindra umbäranden och skapa uthållighet.

Potentialen är inte minst stor för ökade inköp från Ukraina. Trots kriget levererar ukrainska företag högklassiga produkter och tjänster – från digital ekonomi med världsledande IT-specialister till traditionell industri och jordbruk.

Den svenska regeringen har antagit en ny handelsinriktad biståndsstrategi och genomfört ett antal samråd om hur svensk handel med och svenska investeringar i Ukraina kan öka. Flera svenska myndigheter är engagerade. Business Sweden har nyligen öppnat ett kontor i Kiev.

Sverige och svenska företag har gott anseende i Ukraina. De svenska företag som finns på plats kan gå i bräschen för ökad handel med Ukraina och inspirera andra svenska företag som vill engagera sig.

Ökat samarbete mellan svenska och ukrainska företag leder till fler investeringar i Ukraina samtidigt som svenskt näringsliv blir mer konkurrenskraftigt i ett land, som när kriget avslutats och ska byggas upp på nytt kommer bli en av Europas främsta tillväxtekonomier.

Våra företag kommer att verka för ökad hållbar handel som uthålligt stärker Ukrainas ekonomi. 

Henrik Ager, vd, Höganäs

Gabriel Albemark, managing partner, Eversheds Sutherland

Drago Boras, vd, MoM MECH AB

Henrik Borelius, ordförande, Side System och MoM MECH AB

Per Brillioth, vd, VNV Global

Rickard Brånemark, vd, Integrum

Magnus Brännström, ordförande, Östkontoret

Fredrik Dalborg, vd, AddLife

Jan Dernestam, managing partner, Mannheimer Swartling

Benjamin Dousa, vd, Företagarna

Urban Edenström, ordförande, Stronghold

Mathias Eklöf, grundare och vd, Hype Ventures

Anna Elam, vd, Eastate AB

Peje Emilsson, grundare, Kreab Worldwide

Gerald Engström, ordförande, Systemair

Tom Erixon, vd, Alfa Laval

Andreas Flodström, vd, Beetroot

Christer Gardell, grundare, Cevian

Axel Gränitz, vd, Polygon

Jonas Gustavsson, vd, AFRY

Henrik Henriksson, vd H2 Green Steel 

Fredrik Hillelson, grundare och vd, Novare Human Kapital AB

Kaj Hober, ordförande, Swedish CC for Eurasia

Axel Holmberg, vd, Ingrid Capacity

Björn Israelsson, vd, Side System

Mark Jensen, vd och koncernchef, Ambea

Håkan Jyde, vd, Scania Ukraina

Mikael Karlsson, vd, MW group

Liudmyla Lemrini, vd, Svensk-Ukrainska Handelskammaren

Christian Levin, vd, Scania

Jenny Lindén Urnes, ordförande, Lindéngruppen

Nicolai H. Lovenskiold, ordförande, Iris Hadar

Edward Murray, vd, Green Iron

Dan Olofsson, ordförande, Sigma

Eva Pantzar Waage, vd, Säkra AB

Maria Rankka, grundare, CellcoLabs

Fredrik Rågmark, vd, Medicover

Gustaf Salford, vd, Elekta

Johannes Schildt, grundare och vd, Kry

Jacob Schlawitz, vd och koncernchef, Max Matthiessen

Heinz Sjögren, vd, Swedish CC for Eurasia

Stefan Syrén, vd, Gunnebo

Andreas Södermark, vd, Euvic Sweden AB

Gabriel Urwitz, ordförande, AB Segulah

Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.
Innehåll från CupoleAnnons

Symbios 2024: Dessa är Sveriges mest ansvarsfulla tillväxtbolag

Tom Nilsson (Icebug), Mikael Sundström (Ahlsell), Erik Wijkmark (K2A)
Tom Nilsson (Icebug), Mikael Sundström (Ahlsell), Erik Wijkmark (K2A)

Prisutdelningen på Historiska museet i Stockholm den 23 april markerade den fjärde upplagan av Cupoles utmärkelse Symbios. Årets vinnare, som alla prisas för att de lyckas kombinera ansvarstagande med lönsam tillväxt, är Ahlsell, Icebug och K2A. 

Cupoles årliga utmärkelse Symbios hyllar tre svenska företag som visar att lönsamhet och hänsyn till såväl människor som planet går hand i hand. När priset nu delats ut för fjärde gången står Ahlsell, Icebug och K2A som vinnare. 

Läs mer här! 

– Utmärkelsen Symbios återspeglar på många sätt Cupoles erbjudande, filosofi och drivkraft. Vi är övertygade om att morgondagens marknadsledare utgörs av företag som framgångsrikt integrerar ansvarstagande i sin affär – och därför känns det både roligt och viktigt att få uppmärksamma bolag som lyckas med detta redan idag, säger Per Högberg, jurymedlem och Managing Partner på managementkonsultbolaget Cupole.  

Urvalsprocessen vilar på ett gediget analysarbete som initialt omfattat drygt 1 miljon svenska bolag. Efter att bolagen gallrats utifrån tillväxt och lönsamhet, samt utifrån hur väl de visar prov på ansvarstagande utifrån både miljömässiga och sociala hållbarhetsaspekter, återstod i år 13 bolag på shortlist. Därefter utsågs årets vinnare av en välrenommerad jury bestående av Nora Bavey, partner på Unconventional Ventures, Sofia Hagelin, kommunikationschef på fjolårets Symbios-vinnare Tradera, Mattias Holmström, partner på Altor, Camilla Bergman, vd på Impact Loop, Mariette Kristenson, vd på Reitan Convenience och Per Högberg, Managing Partner på Cupole.

– Att kombinera lönsam tillväxt och ansvarstagande är en utmaning som våra Symbios-vinnare har mött med bravur. Därför vill jag gratulera Ahlsell, Icebug och K2A – som alla strävar efter att bidra till en mer ansvarsfull morgondag, säger Per Högberg, Managing Partner på Cupole.

Initiativtagare till utmärkelsen Symbios är Cupole – managementkonsultbolaget som grundades 2010 utifrån insikten att en ny verklighet kräver en ny sorts rådgivare. Med utmärkelsen Symbios uppmärksammar Cupole varje år bolag som har en positiv inverkan på samhället och kan skapa verklig förändring. 

Tack vare att Cupole idag är en del av ARC har man ytterligare kunnat stärka sitt hållbarhetserbjudande. Tillsammans med flera hållbarhetsexperter inom ARC har Cupole utvecklat en metod som kallas ”Business Materiality”, som hjälper bolag att sammanbinda affären med hållbarhetsstrategin. 

Om Cupole

Cupole tillhandahåller managementkonsulttjänster för morgondagens marknadsledare. Bolaget grundades år 2010 och har idag ett femtiotal anställda. Sedan 2020 är man del av koncernen ARC som verkar i skärningspunkterna mellan strategi, varumärke, hållbarhet, marknadsföring, innovation och digital tillväxt. 

Läs mer här! 

 

Mer från Cupole

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Cupole och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera