Hoppa till innehållet

Uppmaningen: Fler bör söka Klimatklivet för att påskynda omställningen!

I tider då klimatfrågan alltmer polariseras, är bred politisk enighet nästan en garanti för att något är verkligt bra – som statliga Klimatklivet. Stödet ska gå till fysiska investeringar som ger hög och varaktig klimatnytta och påskyndar omställningen till ett fossilfritt samhälle. Klimatklivet infördes 2015 av rödgröna regeringen, behålls och utvecklas av Tidöpartierna trots att det tidvis kringgärdats av rykten om att stödet inte är effektivt eller går till fel saker

Foto: Dmitry Nikolaev

Det är nog ett skäl till att stödet nu utvärderats externt för femte gången, med fem viktiga slutsatser:

1. Klimatklivet är klimatsmart. 5.194 beviljade projekt med totalt 13,3 miljarder kronor i delfinansiering, ger en klimatnytta på 2,5 miljoner ton koldioxidekvivalenter per år under i genomsnitt 16 år, vilket ger en kostnad på 1,57 investeringskronor per kilo Co2e. 70-90 procent av utsläppsminskningen sker i Sverige, vilket specifikt regeringen begärt information om i regleringsbrevet till Naturvårdsverket.

66 procent av alla åtgärder hade inte genomförts alls utan Klimatklivet, visar WSP:s utvärdering. Inte ett enda av projekten inom energikonvertering av transporter, laddstationer för fartyg eller tankstationer för vätgas hade blivit av. Merparten av de projekt som hänt även utan statliga medel, hade blivit mindre eller senarelagts 1-2 år.

Regeringen gör alltså rätt som bygger vidare på Klimatklivet, även om instrumentet förstås kan finkalibreras så att det ännu tydligare bidrar till att klimatmålen nås – med transportsektorns 2030-mål som det mest akuta.

2. Klimatklivet ger jobb och gynnar nya företag. I investeringsfasen ger de Klimatklivet-beviljade projekten 2020-2022 uppemot 1.500 helårsarbeten under tre år, räknat på effekten av hela investeringen. I driftsfasen har cirka 300 personer extra fått fast anställning för samma period. Väl så intressant men mer spekulativt är hur många jobb de små företag som etablerats tack vare Klimatklivet kan tänkas ge om några år. Särskilt inom laddinfrastruktur har Klimatklivet bidragit till många nya, ofta lokala företag som knappast funnits alls utan stöd.

Regeringen har särskilt frågat efter hur mycket jobb i Sverige olika klimatsatsningar gör – pengar till t.ex. import av kinesiska elcyklar kanske inte stärker svensk arbetsmarknad jättemycket, men Klimatklivet gör det.

3. Kostnadseffektiviteten är hög – men kan bli bättre. 36 procent anger att de skulle ha genomfört investeringen i samma omfattning även om de fått en lägre andel i stöd. För dem ”har Klimatklivet gett mer stöd än vad som behövs”, konstaterar utvärderingen. Att hitta exakt rätt nivå är inte lätt, särskilt för nya områden där prisbilden snabbt ändras, så en viss överkompensation är svår att undvika.

Regeringen vill se ”hur stödens samhällsekonomiska effektivitet kan ökas” och just stöd som är onödigt frikostiga bör vara en del att hantera; räkna med en mindre delfinansiering från staten framgent.

4. Informera mera. Självklart kan inte alla projekt leda till stort uppslagna reportage, men att bara 15 procent av dem nämnts i media och bara 40 procent kontaktats av andra företag och organisationer är för lite. Goda förebilder sprids ju enbart om andra känner till dem!

Synligheten behöver öka, kanske med en förväntan på de som tar emot stödet att berätta mer. Lokal- och branschmedia bör av egenintresse ösa mer ur informationskällan över 5.000 beviljade ansökningar innebär.

5. Sök! Klimatklivets allmänt tillgängliga databaser visar på en ojämn fördelning av beviljade projekt. Att exempelvis 92 beviljade ansökningar hamnat i Gislaved men bara 34 i Gävle antyder att informationen och det lokala stödet på sina håll kan förbättras från bl.a. näringslivskontor, lokala företagsföreningar och miljöorganisationer. Också sektorsvis är fördelningen skev; av de 5.194 beviljade projekten rör exempelvis enbart 28 cykling. I princip alla landets kommuner och regioner har beviljats stöd, små och stora företag och över 500 projekt i bostadsrättsföreningar och 84 i samfälligheter. Men bland annat kyrkor, fackförbund och miljöorganisationer är svagt företrädda. Kanske är ett fokus på biogas och laddare för elbilar i vägen – viktigt då att veta att också t.ex. cykelgarage, omlastningscentraler och pendlarparkeringar kan få stöd.

Kortare handläggningstider och möjlighet att söka stöd året om skulle underlätta för fler att söka.

För att dra sitt strå till stacken anordnar 2030-sekretariatet den 4 mars klockan 10-11 en genomgång av Klimatklivet. Då klargör Naturvårdsverket man kan söka för, vem som kan söka och hur man söker, med fokus på transporternas omställning, och 2030-partners visar upp teknik som kan användas. Kom med, dra nytta av de medel som finns för omställningen!

Mattias Goldmann är grundare av 2030-sekretariatet. 

Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.
Innehåll från DPJAnnons

Butiken mitt i stan gör kontorsinredning enklare

Fysiska butiker som säljer kontorsinredning tillhör knappast vanligheterna i dag. Särskilt inte i centrum. Men DPJ Workspace har valt att gå sin egen väg och har en stor butik mitt i centrala Stockholm. Varför? De vill göra det enkelt för kunderna.

EXTERN LÄNK: DPJ – proffs på inredning och ergonomi 

När Peter Johansson grundade DPJ Workspace för 30 år sedan hade han affärsidén klar för sig: han ville underlätta för andra företag i deras dagliga verksamhet och erbjuda kontorsmöbler och inredning med hög kvalitet. 

Sedan dess har DPJ levererat ergonomiska kontorslösningar till tusentals nöjda kunder över hela Europa. Utöver Sverige finns företaget i dag i Tyskland, Österrike, Finland, Danmark, Frankrike och Nederländerna.  

– För oss är kundernas köpupplevelse det absolut viktigaste och det gäller alla delar. Från våra produkter till att vi har konkurrenskraftiga priser, bra service, snabba leveranser och bra köpvillkor, säger Peter Johansson, vd för DPJ Workspace. 

All hjälp på samma plats 

Det är också detta kundfokus som ligger bakom att DPJ – till skillnad från traditionella kontorsmöbel- och inredningsbutiker – har valt att ha en fysisk butik mitt i city. Den ligger sedan 2010 på Mäster Samuelsgatan.

– Mer centralt kan det knappast bli. Jag får ibland frågan om varför vi har en butik mitt i stan och inte ett showroom som våra konkurrenter. Svaret är enkelt, det handlar om tillgänglighet och kundfokus. Med en butik gör vi det enklare för våra kunder, säger Peter Johansson. 

– I butiken kan kunderna inte bara provsitta, känna och uppleva våra produkter. De kan även prata med våra duktiga inredare och designers och få hjälp med att planera och rita den kontorsyta de vill förändra. 

De kan också diskutera vad som fungerar och inte fungerar vad gäller till exempel belysning, ljuddämpning och ergonomi. 

– Hos oss ingår de tjänsterna, vilket är tämligen unikt. Och det gäller oavsett om de är intresserade av enstaka produkter eller om de vill ha hjälp med att planera ett helt kontor. All hjälp finns på samma plats, säger Peter Johansson. 

– Det stödet får du inte i ett showroom där du måste boka tid för att träffa en säljare, vilket i sig skapar en press på att du måste handla. 

Det bästa av två världar 

Den fysiska butiken är också ett bra komplement till DPJ:s online-butik.

– Kunderna får den personliga servicen i den fysiska butiken och den digitala enkelheten i nätbutiken. För oss är det alltid viktigt att vara anpassbara och lyhörda inför kundernas behov och förändringar. 

Alla produkter i både den fysiska butiken och i webbutiken är också tydligt prissatta. Och det är lätt att se om produkten finns i lager. En viktig del i företagets fokus på tillgänglighet är att DPJ Workspace själva lagerhåller merparten av sina produkter. 

– Det är det som gör det möjligt för oss att erbjuda snabba leveranser, oftast inom 24 timmar. Det gäller även större leveranser. Det är vi tämligen ensamma om och det gör att vi sticker ut i konkurrensen. 

– Det ska vara lätt för kunderna att få såväl proffsig hjälp och bra service som snabba leveranser. Det bjuder vi gärna på. Dessutom bjuder vi alla som kommer in i butiken på en god kopp kaffe, säger Peter Johansson. 

EXTERN LÄNK: Expressleverans för DPJ:s butikskunder 

Mer från DPJ

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med DPJ och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera