Sök

Born digital har 300 miljoner kronor att shoppa för: “Det bästa av två världar”

Born Digital

Henrik Lie-Nielsen, styrelseordföande Born Digital, Ulrika Oskarsson, vd Mum Group, Stefan Trailovic, vd Queenslab, ett av bolagen som redan köpts

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

På jakt efter konsultbolag – men ska inte sluka hela.


Det kan knappast ha undgått någon att kapitalmarknaden har torkat upp en del den senaste tiden. Trots det gör investmentbolaget Amp Eleven nu en satsning där de ska investera 300 miljoner kronor under ett par år i upp till 30 konsultbolag. Satsningen görs via bolaget Born Digital som redan är delägare i 10 bolag.

“Vår ambition är att kombinera det bästa av två världar: Fördelarna med att vara liten och agil med att vara del av något större med alla fördelar som det ger”, säger Henrik Lie-Nielsen, styrelseordförande i Born Digital.

“En av våra huvudidéer är att vi ska kunna utveckla bolaget tillsammans med entreprenören, vi tror att det är en bra modell.”

Han lyfter också fram att man som entreprenör ofta är ensam.

“Traditionellt är många konsultbolag duktiga på att utveckla de anställda men grundaren och entreprenören blir då ofta ensam” säger Henrik Lie-Nielsen. 

“Vi tror att vi med vår erfarenhet kan ge dem ett bra nätverk att kunna fortsätta utvecklas i.”

Nu börjar jakten på att hitta bolag att köpa upp. Framförallt letar Born Digital efter mindre IT-konsulter som är mer nischade.

“Mindre generiska stora bolag som har lite otydligare profil, och mer specialiserade med ett tydligt brand.”

Går allt som de ska hoppas Born Digital omsätta 1,5 miljarder inom 3 år, med en vinstmarginal på ungefär 15 procent

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer