Hoppa till innehållet

Uppgifter: Klarna kan börsnoteras i tredje kvartalet

Betalningsbolaget Klarna för diskussioner med banker om en notering som skulle kunna ske under det tredje kvartalet. Det rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg.

Betalbolaget Klarna
Betalbolaget KlarnaFoto: Jesper Frisk

Klarna ska nyligen ha börjat föra detaljerade samtal med investmentbanker inför en börsnotering i USA. Enligt nyhetsbyråns källor, som uppges vara personer med insyn i frågan, siktar Klarna på en värdering runt 20 miljarder dollar eller 205,9 miljarder kronor.

Samtalen pågår, vilket betyder att både värdering och tajming kan ändras. Men de siffror som Bloomberg rapporterar är en bit över de 15 miljarder som brittiska Sky News rapporterade om i november. Då uppgavs dock noteringen kunna bli av redan under den första halvan av 2024.

Investmentbolaget Creades skrev upp värderingen på sitt innehav i betalningsbolaget samband i början av december, till en kurs som skulle innebär att Klara som helhet värderades till 82 miljarder kronor.

Det är ingen hemlighet att Klarna siktar på en notering på Wall Street. Tidigare i år uppgav vd:n Sebastian Siemiatkowski att en notering i USA skulle kunna ske ”ganska snart”. 

I en intervju med Di som publicerades på tisdagen vill vd:n inte kommentera noteringsplanerna i detalj, men upprepade budskapet att Klarna ska till börsen.

”För min del är det väldigt tydligt att vi ska noteras och att det ska bli av inom en rimlig tid. Det är ett åtagande jag gjort”, säger Sebastian Siemiatkowski.

Klarna har avböjt att kommentera Bloombergs uppgifter.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera