Så kallade ”skins” har varit ett stort samtalsämne när det kommer till tv-spel under de senaste åren. Det är olika kosmetiska utseenden som kan användas till en spelares karaktär eller vapen för att sticka ut i onlinespelen.
I de flesta fallen måste de köpas för varierande summor, från några kronor upp till tusentals kronor.
Enligt en ny studie från Oslo storstadsuniversitet så har de kommit att fylla en stor social funktion bland tv-spelande barn. Barn kan till och med bli mobbade om de inte har köpt skins och kallas bland annat ”fattiga” av andra barn.
Manipuleras till köp
Barnen gör i dag ofta ingen skillnad på vad som sker i verkligheten och vad som sker i spelen.
– Barn som har spenderat pengar på sina spelkaraktärer kan få ökad uppmärksamhet och andra övertag, och köper därmed popularitet, säger forskaren Clara Julia Reich till Sciencenorway.
En 13-årig pojke som ingått i studien sätter egna ord på vikten av att delta i spelvärlden:
– Om du inte spelar med någon så har du typ ingenting att prata om i skolan.
Samtidigt pekar studien på så kallad ”manipulativ speldesign”, där spelen utvecklas för att leda till köp genom bland annat visuell design, otydlig märkning och gamblingmekanismer.
Nu har den norska regeringen har börjat utveckla en tv-spelsstrategi.