Hoppa till innehållet

Digitalpodden: Vinnare och förlorare när heliga kor slaktas

Ilskan riktas mot modebranschen när Renewcells aktie imploderat och nu satts i konkurs. Storägare i Klarna verkar samtidigt sugna på att casha in i noteringen som rycker allt närmare. En era går i graven när Kinnevik säljer sin Stenbeck-grundade kassako Tele2. I veckans Digitalpodden går Ida Hansson Brusewitz, Johannes Karlsson och Jonas Leijonhufvud på djupet om vad det betyder.

Di Digitals Ida Hansson Brusewitz, Johannes Karlsson och Jonas Leijonhufvud.

PODD

Di Digitals Ida Hansson Brusewitz, Johannes Karlsson och Jonas Leijonhufvud.Foto: Jesper Frisk och Jack Mikrut

Sportlov i Stockholm, men affärsnyheterna duggar tätt och det råder bråda dagar på Di Digitals redaktion. Renewcell skulle göra modeindustrin mer hållbar, men tvingades till konkurs när ägarna inte längre skjuter till mer pengar. Samtidigt är många besvikna på modeindustrin och storägaren H&M. Podden berättar också om ett finländskt alternativ som är på väg att få in en större investering.

I veckan har Klarna stått i rampljuset på nytt. Rykten går om att börsnoteringen senareläggs till efter sommaren men sker till en högre värdering. Betaljätten skickar samtidigt ut signaler om förbättrat resultat och AI som minskar kostnader. Redaktionen snackar om de senaste ryktena kring betaljätten och vilka som står först på tur att sälja vid en börsnotering.

Jan Stenbeck byggde framgångar på Kinnevik KINV B -1,97%Dagens utveckling genom att sätta upp bolag som utmanade monopol, till exempel med TV3-sändningar från London. I måndags stod det klart att hans sista arv i portföljen – Tele2 TEL2 B +0,05%Dagens utveckling – säljs i en storaffär. Vad ska Kinnevik nu göra med sin jättekassa?

Lyssna på senaste avsnittet av Digitalpodden här:

Du hittar även Digitalpodden på Apple Podcasts och Spotify.

Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl: digital@di.se

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera