Hoppa till innehållet

Schibsted och 31 mediebolag stämmer Google på 24 miljarder

Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT

En grupp av 32 mediebolag i 13 europeiska länder stämmer teknikjätten Google på 2,1 miljarder euro, motsvarande nästan 24 miljarder kronor, skriver Reuters.

Innehåll från Växa SverigeAnnons

Vi kan få svinnet i livsmedelskedjan att minska

En tredjedel av all mat som produceras i världen äts inte upp. Samarbete genom hela livsmedelskedjan är en nyckel för minskat klimatavtryck, bättre lönsamhet och ökad självförsörjningsgrad. Växa stöttar både lantbruk och livsmedelsindustrin i arbetet med att minska förlusterna.

Matsvinn av producerad mat står för nästan tio procent av utsläppen av växthusgaser i världen*, enligt siffor från Livsmedelsverket. Svinnets påverkan på klimat och miljö blir ännu större om förluster inom hela produktionskedjan räknas in i form av exempelvis foderspill på gården eller råvaror som inte håller rätt kvalitet för att bli livsmedel. Att minska svinn och förluster genom hela livsmedelskedjan är därför ett måste ur miljö- och klimatsynpunkt. 

– Matsvinn är en viktig fråga där alla kan bidra! Vi konsumenter behöver bry oss mindre om datummärkning och lära oss mer om hur man tar tillvara rester. Eftersom svinnet uppstår i hela livsmedelskedjan krävs samarbete för att minska det: från lantbrukarna i ena änden till konsumenterna i den andra, plus alla där emellan, säger Malin Hidgård, hållbarhetschef på Växa. 

Hållbara lösningar är lönsamma

Livsmedelsindustrin bidrar genom att arbeta med nya råvaror och processer samt med förpackningar som ger maten längre hållbarhet. 

– Det finns även potential för lantbruket att bidra till minskat svinn, bland annat genom att använda biprodukter som inte kan bli mat, till att bli foder till djuren. Minskade förluster inom lantbruket och förädlingsledet bidrar dessutom till bättre lönsamhet inom livsmedelsproduktion, säger Malin Hidgård. 

Växa stöttar livsmedelsföretagen

Växa har lång erfarenhet av att stötta lantbrukens arbete för ökad resurseffektivitet. Med brett kunnande i allt från bygg, ekonomi, växtodling, foderproduktion till veterinär kompetens, hjälper de lantbrukare att minska förlusterna på gården genom förebyggande djurhälsa och mer resurseffektiva produktionsmetoder. Nu har även livsmedelsindustrin fått upp ögonen för Växas kompetens.

– Fler och fler livsmedelsföretag inför program för att motivera lantbrukare att jobba med hållbarhetsfrågor. Vi har verktyg för att stötta mejeriers och slakteriers arbete och även arbetssätt och metodik som motiverar lantbrukare, avslutar Malin Hidgård.

* Källa: Livsmedelsverket

Om Växa:
Växa är ett kunskapsföretag med visionen att skapa en ökad och hållbar livsmedelsproduktion. Växa säljer rådgivning, service och produkter för förbättrad ekonomi och hållbarhet i lantbruks- och livsmedelsföretag. 

Läs mer på www.vxa.se/hallbart-lantbruk

 

Mer från Växa Sverige

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Växa Sverige och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera