Hoppa till innehållet Ge oss feedback gällande tillgänglighet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2024-03-28 21:46

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/katrine-kielos-marcal-det-verkar-vara-over-for-superhjaltarna/

FILM | KOMMENTAR

Katrine Kielos-Marçal: Det verkar vara över för superhjältarna

”The Marvels”, den 33:e filmen som bygger på karaktärer ur seriefigursvärlden Marvel har floppat. Det har onekligen varit mönstret för dessa filmer de senaste åren, skriver Katrine Kielos-Marçal.
Foto: Marvel Studios

Stålmän, spindelmän, fladdermusmän, kattkvinnor (och annat med slängkappa) var i femton år det säkraste ekonomiska receptet i Hollywood. Och nu funkar det inte längre. Superhjältefilmerna floppar och går med förlust.

Vad var det som hände?

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.

Superhjältarnas uppgång och fall är en sedelärande berättelse om vad som håller på att hända i världsekonomin.

Fladdermusmännens dominans i biosalongerna brukade nämligen sägas vara en logisk konsekvens av globaliseringen. Filmstudiorna i Hollywood behövde göra filmer som gick att sälja över hela jorden.

Superhjältefilmerna funkade eftersom de var lätta att dubba. Dialogerna saknade (av uppenbara skäl) nyans. Det finns helt enkelt en gräns för hur mycket Stålmannen har att säga till Hulken. ”Pang, bom, paff” blev ett universellt språk satt till datagenererade specialeffekter.

Under 1990-talet stod actionfilmer för mindre än en tredjedel av biomarknaden. 2019 hade detta gått upp till över 60 procent.

Om du känner att det är mer pangpang och mindre dialog på bio nuförtiden beror det inte på att du har blivit gammal. Det beror på att det är mer pangpang och mindre dialog på bio nuförtiden.

Globaliseringen gjorde att komedier inte längre passade i den ekonomiska modellen. Humor är något som skiljer sig åt mellan olika kulturer: sådana filmer gick inte att bara blåsa ut över världen på samma sätt. Och att blåsa ut saker över världen blev den ekonomiska modellen för Hollywood.

Under mitten av 1990-talet stod USA för 60 procent av biobiljettsmarknaden. I dag är samma siffra 40 procent.

Tidigare hade en film inte heller behövt tjäna in alla sina pengar på att locka in folk i biosalongen. Du kunde producera något som kanske inte gick så bra på bio och ändå tjäna pengar genom den dvd-marknad för hemmabruk som existerade en gång i tiden (när jordens skorpa fortfarande höll på att stelna och dinosaurierna trampade i urskogen.)

Hela receptet att producera ”Pang, bom, paff” för globala marknader var plötsligt inte längre idiotsäkert

Hollywood gick från att producera många mindre filmer varje år till att lägga pengarna på ett fåtal större projekt som kunde fungera överallt på jorden. Välkända karaktärer som gick att spränga i luften många gånger till intäkter som aldrig verkade sina.

2009 köpte Disney rättigheterna till superhjältarna i det så kallade Marvel-universumet. 23 filmer kom ut mellan 2008 och 2019 och drog in 23 miljarder dollar till bolaget. Det var ett aldrig tidigare skådat ekonomiskt fenomen i branschen.

Kanske var det inte konstigt att företaget blev fartblint. Disney köpte rättigheter till fler karaktärer och lanserade sin egen strömningstjänst Disney+. Men sedan mötte superhjältarna en fiende som de inte kunde slå: geopolitiken.

Mellan år 2020 och 2022 kom inte en enda Marvel-film ut i Kina. Det hade att göra med de ökade politiska spänningarna mellan Kina och USA samt att landet antagligen ville bygga upp sin egen filmindustri. Hela receptet att producera ”Pang, bom, paff” för globala marknader var plötsligt inte längre idiotsäkert. Problemet var att Disney fortsatte behandla superhjältarna som en idiotsäker formel. Filmerna blev fler och fler.

Sämre och sämre.

Nu försöker företaget byta spår. Disneys vd Bob Iger sa nyligen: ”Jag har alltid känt att kvantitet kan påverka kvaliteten negativt”.

Onekligen en revolutionerande insikt från en kille som tjänar 31 miljoner dollar om året på att fundera på dessa ting.

Utvecklingen i världen just nu är onekligen skakig.

Men en positiv effekt är att vi antagligen kommer kunna se fram emot bättre filmer på bio.

Läs fler krönikor av Katrine Kielos-Marçal