IF Metall ger svar till Tesla-kunder som blir drabbade av strejken

Tesla Örebro / Förbundsjurist Darko Davidovic (Foto: Daniel Roos)

Strejken som IF Metall inlett mot Tesla har nu pågått i en månad utan att någon av parterna ser ut att vilja backa. Tesla tycktes oberörda av strejkstarten med fortsatt öppna serviceverkstäder landet runt. Det fick IF Metall att dra igång en rad nya sympatiåtgärder.

Bland annat satte man de service- och skadeverkstäder som Tesla arbetar med i blockad, man stoppade en svensk underleverantörer till Tesla från att leverera komponenter till fabriken i Tyskland och Elektrikerförbundet vill inte befatta sig med elen till Teslas serviceverkstäder och snabbladdare.

Det stora slaget, som verkligen fick både Elon Musk och Tesla ilskna till, var beskedet om att Transportstyrelsen inte längre kan leverera nya registreringsskyltar till Tesla. Det efter att PostNords personal dragits in i strejken. Idag kom nyheten att Tesla stämmer både staten och PostNord av den anledningen.

Tesla-förare drabbas

Att stödet för strejken är svagt hos Tesla-ägare visade en undersökning som Allt om Elbil gjorde i förra veckan. Endast 12 procent av de tillfrågade Tesla-ägarna ställde sig positiva till strejken. Många Tesla-ägare upplever att de ofrivilligt är drabbade av konflikten bara för att de äger en Tesla. Det kan handla om den begränsade möjligheten att få sin bil reparerad eller en osäkerhet kring Tesla i framtiden.

Nu förklarar IF Metall och dess förbundsjurist Darko Davidovic att det är olyckligt att ägarna känner sig drabbade, men att det är en nödvändighet:

– Det är så klart tråkigt när Teslas kunder drabbas av strejken, men vi behöver ta den här konflikten. Det finns ett enkelt sätt för Tesla att undvika att deras kunder drabbas och det är att teckna kollektivavtal. I samma stund som de gör det, upphör strejken, säger Darko Davidovic.

Många företag som arbetar med Tesla är också indragna i konflikten, trots att de har kollektivavtal. Är det schysst?

– För att skapa tryck i frågan måste ibland primärkonflikten utvidgas, det är det som sker just nu. Om arbetsgivarna skulle sätta tryck på Tesla från sitt håll, då skulle Tesla kanske komma tillbaka till förhandlingsbordet, förklarar Darko Davidovic.

Vissa påstår att ni kör med maffiametoder?

– Det är precis tvärtom. Vi följer spelreglerna för den svenska arbetsmarknaden, vi har gjort allt by the book. Tesla däremot, de vägrar inte bara teckna avtal. De har dessutom iscensatt ett organiserat strejkbryteri vilket däremot är något helt unikt som fullständigt bryter mot den svenska arbetsmarknadsmodellen, avslutar Darko Davidovic.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.