Hoppa till innehållet

Hövding-ägaren: ”Bolagets existens är hotad”

Konsumentverket har infört ett tillfälligt försäljningsstopp för cykelhjälmsbolaget Hövdings senaste produkt, vilket har fått bolagets ägare och styrelseordförande Joel Eklund att reagera starkt. 

”Det är i praktiken att jämställa med ett näringslivsförbud”, säger han i DiTV.

Joel Eklund.
Joel Eklund.Foto: Emil Malmborg

Det blåser motvind för cykelhjälmsbolaget Hövding. Sedan försäkringsbolaget Folksam sommaren 2022 meddelade att man slutade rekommendera Hövdings hjälmar initierade Konsumentverket en granskning av Hövdings produktsäkerhet. På detta följde ett avsnitt av SVT:s Uppdrag Granskning där man avslöjade att Hövding sålt hjälmar med ett känt konstruktionsfel

Granskningen pågår fortfarande, men i början av november införde myndigheten ett tillfälligt försäljningsstopp för Hövding i Sverige. Myndigheten menar att hjälmarna inte testat tillräckligt innan de började säljas. Hövding själva har överklagat beslutet.

Joel Eklund, barnbarn till Tepe-grundaren Henning Eklund, köpte ut Hövding från börsen 2022 och är idag bolagets styrelseordförande. Han bekräftar vissa brister i produkterna.

”Det stämmer att vi har haft problem med batteritid vilket har lett till väldigt stor irritation historiskt sett bland ganska många av våra kunder.”

Enligt Joel Eklund ska problemet nu vara avhjälpt med modifieringar i hård- respektive mjukvara för hjälmen. Däremot har det inte funnits problem med säkerheten i hjälmarna, säger han.

”Vi gick direkt till botten med problemen och utrett detta och konstaterat att produkten är säker att använda och inte har några säkerhetsbrister.”

Han menar att det inte finns några dokumenterade fall där man konstaterat att produkten stängts av under cykling, i motsats till vad de Hövding-användare i Uppdrag Granskning gör gällande. 

”Vi har haft elva incidenter där vi inte kan utesluta detta, men det betyder inte att det har hänt. även om det skulle ha hänt i samtliga elva fall är den risken så mikroskopisk liten att produkten är säker. Det är dessutom en reklamerad population så sannolikheten för hela populationen är ännu mindre”, säger Joel Eklund.

Hövding-ägaren är kritisk till Konsumentverkets agerande och lyfter fram att RISE, tidigare Statens provningsanstalt, menar att huvudskyddet uppfyller alla tillämpliga krav. Han menar att försäljningsstoppet är förödande för bolaget och dess renommé.

”Det handlar om bolagets enda produkt, så ett försäljningsstopp är i praktiken att jämställa med ett näringsförbud”, säger han.

Nu väntar bolaget på slutbesked från Konsumentverket. Joel Eklund låter föga hoppfull när han talar om myndigheten som har Hövdings framtid i sina händer.

”Konsumentverket har hittills varit väldigt ensidiga i sin kommunikation. Man har indikerat att man avser att säljstoppa, och kanske till och med återkalla, produkten från den svenska marknaden.”

Innehåll från Autolease DNBAnnons

Satsar tillsammans på laddning för elbilar: ”Enkelt för föraren”

Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.
Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.

Smidigare att hitta laddning – med din leasingbil.

Här är satsningen som ska få fler att välja elbil.

– Tack vare samarbetet med Northe får våra kunder en helhetslösning med tillgång till ett brett publikt laddnätverk samt uppkopplade hemma och kontorsladdare, säger Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.

EXTERN LÄNK: Hitta din leasingbil till företaget här

Allt fler företag satsar på elbilar, både för transport och som tjänstebilar till sina anställda. Hos leasingföretaget Autolease ser man ett ökat tryck och räknar med att åtta av tio leasingbilar är fossilfria senast 2025.

– Alla, både vi och kunderna, är intresserade av hållbarhet. Det är inget vi tar lätt på och har därför ett tydligt mål gällande nollutsläppsfordon. Det driver på omställningen men det ställer också nya krav, både på oss som leverantör och för kunderna själva, säger Anders Lindström.

Samtidigt som intresset ökat för elbilar har möjligheterna att hitta laddstationer varit en utmaning för företagskunder, menar han:

– Marknaden i Sverige kring laddning har fokuserat på privatkonsumtion, det är lite olyckligt eftersom det är företagsmarknaden som har kraften att ta investeringarna. Dessutom har man missat kring komplexiteten när det kommer till den administrativa delen för laddning hos företagskunder.

Northes vd David Fauné  och Autoleases Anders Lindström.
Northes vd David Fauné och Autoleases Anders Lindström.

Därför inleder nu Autolease ett samarbete med svenska techbolaget Northe, vars plattform möjliggör för Autolease kunder att ladda publikt, på arbetsplatsen eller i hemmet. I tjänsten finns en betallösning som är skräddarsydd för företag som även inkluderar möjligheten till återbetalning för elförbrukning i hemmet.

– Samhället vill göra det självklart att välja elbil framför andra bilar, men då behövs det även tekniska lösningar som gör att laddning inte blir en administrativ börda oavsett om du laddar hemma eller på en annan plats, säger Northes vd David Fauné och fortsätter:

– För oss är samarbetet med Autolease superviktigt, vi har båda innovation som fokus och vill se en utveckling på elbilsmarknaden. Det finns en efterfrågan att förenkla laddning av bilen och då svarar vi gemensamt upp på den.

Anders Lindström pekar på just enkelheten som en avgörande faktor för kunderna:

– Det blir en enkelhet för företaget att göra en omställning och hantera administrationen, det blir enkelt för föraren att ladda då man får fler laddpunkter att tillgå. Man ska inte behöva känna ”laddångest”.

Båda företagen ser partnerskapet som ett startskott och ser gärna att fler aktörer ansluter:

– Från vårt perspektiv handlar det mycket om hur vi gemensamt kan hitta lösningar i branschen. Förflyttningen från bensinbilar till laddbart har gått oerhört snabbt, men vi ser också att det behövs en större samsyn och samarbete mellan olika aktörer. Det vi kan erbjuda är en teknik som underlättar det, säger Fauné.

Lindström lyfter fram att gemensamma satsningar skapar förutsättningar till att alla på elbilsmarknaden blir nöjda. Plattformen möjliggör även för Autolease att fördjupa samarbetet med redan existerande leverantörer samt komplettera med nya, påpekar han:

– Marknaden har inte varit konsoliderad till en lösning. Istället har olika aktörer haft sina egna lösningar, vi har biltillverkare som byggt sina egna nätverk eller distributörer av laddnätverk som gått sin egen väg.

Det har funnits en ”protektionism” som vi nu ser luckras upp, säger han och lägger till:

– Vi är övertygade att ju fler som samarbetar, desto större möjligheter till en bra affär för alla.

EXTERN LÄNK: Så väljer du rätt bil – ta hjälp av experterna 

 

Mer från Autolease DNB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Autolease DNB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera