Hoppa till innehållet

Männen har järngrepp om börsen

Nu har DNB:s norska succékampanj  #huninvesterar fått en svensk lillasyster i #honinvesterar. Kvinnors behov och intresse av investering är oväntat stort i de båda länderna. På DNB Sveriges första träff blev det snabbt fullsatt. 

Elisabeth Beskow, vd för DNB i Sverige.
Elisabeth Beskow, vd för DNB i Sverige.Foto: Dan Coleman

När den norska banken DNB startade sin kampanj #huninvesterar 2019 var Norge ett av världens mest jämställda länder. Ändå ägde män 80 procent av aktiestocken och 79 procent av alla bolag startades av män. 

”Kampanjen var ett sätt att öka intresset hos kvinnor för att spara och omfattade allt från reklamfilmer med kända kvinnliga artister till träffar runt om i landet, som de till och med tog en liten summa i inträde för”, säger Elisabeth Beskow, vd för DNB i Sverige. 

Kampanjen har blivit en succé. 

”Två år efter lanseringen fanns det lika många nya kvinnliga aktieägare i Norge som det tidigare hade tagit 20 år för att uppnå. Norge hade också fått 14 procent fler kvinnliga entreprenörer och 275 procent nya kvinnliga fondägare. Det är många nya förebilder som kommer att skapa ringar på vattnet hela vägen till nästa generation.”

Har DNB Norge fått med sig andra storbanker i kampanjen?
”Jag vet att de försökte att få till en bred uppslutning under kampanjens första år men att de fick oväntat lite respons från konkurrenterna.”

Elisabeth Beskow trodde kanske till en början att det inte fanns behov av liknande insatser i Sverige, men när hon började leta fakta talade statistiken sitt tydliga språk. I Sverige sitter män på 99,5 procent av riskkapitalet och står för cirka 70 procent av det privata ägandet på Stockholmsbörsen. Därutöver är 75 procent av svenska entreprenörer män, nio av tio vd:ar i svenska börsbolag är män 2023 liksom 60 procent av styrelseledamöterna i svenska aktiebolag. 

”Vi har en ekonomisk ojämlikhet i Sverige, kvinnor behöver ta makten över sin egen ekonomi. Kvinnor behöver också få kvinnliga förebilder, 'you can't be what you can't see', Döttrar till kvinnliga entreprenörer har större sannolikhet att bli entreprenörer och som kvinnlig chef har man också en viktig roll att spela”, säger Elisabeth Beskow.

Så när hon fick frågan om att köra en liknande kampanj i Sverige var svaret självklart. 

”Vi är fortfarande en utmanarbank i Sverige så vi kan inte dra på lika stort som vårt norska moderbolag med exempelvis reklamsatsningar. Dessutom har vi ingen privatkundsverksamhet som de har i Norge.”

Foto: Dan Coleman

Den 6 november anordnade DNB Sverige en första träff på Sergel Hub i Stockholm under rubriken ”En kväll med kvinnor, för kvinnor” och med hashtaggen #honinvesterar. Eventet som var kostnadsfritt blev snabbt fullsatt. 

Förutom Elisabeth Beskow själv och en rad andra DNB-chefer var även Johanna Kull, hållbarhetsansvarig på Avanza Bank, och Helena Svensson, som står bakom instagramkontont Miljonärmamman, på plats. Helena Svensson är småbarnsmamman som utan någon förkunskap om börssparande blev inspirerad av Spiltangrundaren Per H Börjessons bok ”Så här kan alla svenska bli miljonärer”. 

”Hon är en verklig en förebild”, säger Elisabeth Beskow och berättar också om det intresse deltagarna visade för att hjälpa varandra. 

”Det var fascinerande att se hur kvinnorna ville hjälpa varandra. En kvinna hjälpte exempelvis tre andra som satt vid samma bord att öppna ett investeringssparkonto. En annan insikt var att det var många som svarade ja på frågan om de sparade, men att det då till största del handlade om sparkonton och inte om fondkonton.”

Kampanjen rullar på under varje höst i Norge. Nu vill Elisabeth Beskow se till att satsningen också tar fart i Sverige. Idag finns ingen utarbetad plan för nästa steg men frågan kommer att fortsätta lyftas på olika sätt. 

”Jag kommer självklart fortsätta att prata och driva frågan om jämställdhet, ekonomisk jämställdhet framför allt, den går så lätt att mäta. Även om det hittills handlat mycket om att jämföra kön är nästa nivå att fokusera på ekonomisk ojämlikhet med avseende på mångfald”.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera