Hoppa till innehållet

Branschen skriker efter brottsbekämpare

Krig, gängkriminalitet och galopperande inflation har fått finansbranschens efterfrågan på penningtvättskompetens att skjuta i höjden. 

”Just nu är det extremt högt tryck”, säger Lisa Eliasson på rekryteringsföretaget Amendo.

Lisa Eliasson ansvarar för konsultverksamheten på bemanningsföretaget Amendo, specialiserade mot bank- och finansbranschen.
Lisa Eliasson ansvarar för konsultverksamheten på bemanningsföretaget Amendo, specialiserade mot bank- och finansbranschen.Foto: Jack Mikrut

AML står för anti money laundering, bekämpning av penningtvätt, och kompetenser inom området är högt eftertraktat, berättar Lisa Eliasson som ansvarar för konsultverksamheten på bemannings- och rekryteringsföretaget Amendo, specialiserade mot bank- och finansbranschen. 

”Efterfrågan på kompetens inom AML är något vi ser har utvecklats och ökat markant de senaste åren. Majoriteten av våra uppdragsförfrågningar i dag är inom någon form av finansiell brottslighet.”

Anti Financial Crime, AFC, är samlingsbegreppet för att motverka finansiell brottslighet där AML ingår liksom KYC, know your customer, det vill säga kundkännedom, samt bedrägerier. 

”AML har tydliga regler och lagar att följa, medan bedrägerier är lite mer av ett detektivarbete där man använder sociala medier och gör research. Där behövs en helt annan typ av person och erfarenhet.”

Viktiga förklaringar till den ökande efterfrågan av kompetens för att motverka finansiell brottslighet finns i omvärldssituationen med krig och gängkriminalitet, menar Lisa Eliasson. Men även inflationen gör att människor blir extra utsatta och vill hitta nya vägar för att tjäna pengar, tillägger hon:

”Man hamnar i en skuldsatt position och då drivs man till att tacka ja till dumheter. Benägenheten att ta risken och göra något brottsligt ökar när man utsätts för ekonomisk stress.”

På Amendo konstaterar man att efterfrågan på andra roller inom bank och finans samtidigt inte har ökat i samma utsträckning. 

”Vi befinner oss i ett läge där man som organisation ser över sina kostnader. Dock är det förebyggande och löpande arbetet för att upptäcka och rapportera misstänkt penningtvätt fortsatt av högsta prioritet. Man behöver ställa kostnaden för kompetensen i relation till de potentiella konsekvenserna, vilket i sin tur även kan leda till rejäla reprimander som vite och böter.”

Foto: Jack Mikrut

Hon menar att inom AML har företagen inte hunnit med den effektivisering som man önskar.

”Jag tror absolut att det går att effektivisera till viss del men man behöver mänskliga ögon på mycket av detta fortfarande.”

Det ställs också allt högre krav på kompetensen och erfarenheten.

”För bara ett par år sedan var trenden att ta in nyutexaminerade talanger. Idag ser vi istället en ökad efterfrågan på specialistkompetens inom finansiell brottslighet. Det är sällan vi får in konsultförfrågningar där kunden inte kräver någon form av erfarenhet”, säger Lisa Eliasson och fortsätter:

”Skillnaden i dag mot för några år sedan är också att det kan komma bulkförfrågningar där vi behöver tillsätta en hel avdelning efter att man fått en myndighetsförfrågan från Finansinspektionen eller polisen.”

Efterfrågan på kompetens inom KYC, kundkännedom, har också ökat markant. 

”Det beror till stor del på att bankerna har en skyldighet att ha kännedom om sina kunder. De måste förstå vart deras pengar kommer ifrån och varför de vill ha en relation med banken för att bättre upptäcka ovanliga beteenden. Ju högre risk, desto mer omfattande åtgärder måste banken vidta.”

Den kraftigt ökade efterfrågan på specialistkompetens har lett till bristsituation på området där en hårdnad konkurrens har gjort att lönerna skjutit i höjden. Lisa Eliasson säger att Amendos konsulter uppvaktas flitigt av konkurrenter på marknaden. 

”Just inom AML märker vi att bankerna och finansiella institutioner som har behovet av kompetensen överrekryterar i större utsträckning i dag än vad de gjorde tidigare. De kanske initialt har ett behov på sex månader. Efter det väljer de nästan alltid att anställa konsulten. Vårt arbete blir att hela tiden hitta ny kompetens. Tidigare var det inte riktigt så, hade uppdragsgivaren sagt sex månader, då var det slut efter sex månader.”

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera