Hoppa till innehållet

Investera i Arlanda för att behålla Stockholms attraktionskraft

Arlanda ska vara Nordens ledande hållbara flygplats så att vi fortsatt kan ha flest internationella huvudkontor i Stockholmsområdet jämfört med övriga nordiska länder. Vi måste satsa på kapaciteten, infrastrukturen och en effektiv kollektivtrafik, skriver moderaternas Maria Stockhaus och Irene Svenonius.

Foto: Press.
Foto: Anna Molander
Foto: Anna Bredberg

Nyligen presenterade Visit Sweden en rapport som visade att antalet flyg och flyglinjer på Arlanda har minskat med 25 procent under perioden 2018-2023. Arlanda är ett strategiskt viktigt nav för hela Sverige. Det är djupt bekymrande att Socialdemokraterna under åtta års regeringsinnehav duckade nödvändiga beslut. Det är desto mer positivt att vi nu har en regering som vill utveckla flygpolitiken, inte avveckla den.

Låt oss inledningsvis slå fast den helt centrala utgångspunkten: Arlanda är ett omistligt nav för jobb, tillväxt och utveckling. Inte bara i Stockholmsområdet, utan i hela landet. Vi återkommer nedan till vad vi vill göra för att stärka Arlanda till att bli Nordens ledande hållbara flygplats. 

Som politiska företrädare på nationell och regional nivå, förvånas vi över socialdemokratiska företrädares kommentarer om flyget i allmänhet och Arlanda i synnerhet. Var fanns det engagemanget tidigare, när Magdalena Andersson som finansminister och statsminister kunde drivit fram viktiga beslut?

Tidigare i höstas var det den socialdemokratiske EU-parlamentarikern Erik Bergkvist som oroade sig för Arlandas utveckling. Med anledning av Visit Swedens rapport, kommenterade Region Stockholms finansregionråd Aida Hadzialic (S), i bl a Dagens Nyheter, att hon känner oro över den minskning av flyget till och från Arlanda, som rapporten visar. 

Vi kan bara instämma, utvecklingen är oroande. Vi moderater har framfört behovet av omfattande investeringar och åtgärder på och runt Arlanda i många år. Socialdemokraterna valde under åtta år att låta Miljöpartiets flygfientlighet styra, inte omsorg om svenska jobb och tillväxt. Därför hade det varit klädsamt med lite ödmjukhet och eftertanke av såväl Hadzialic som Bergkvist. Miljöpartiet dikterade flygpolitiken och motarbetade allt som kunde utveckla flyget åren 2014-2022, vilket drabbat svensk konkurrenskraft oerhört hårt när Arlanda inte tillåtits ta upp kampen om attraktiva direktflyg till olika delar av världen, utan istället tappat marknadsandelar.

Ingen socialdemokrat, allra minst Hadzialic, som var minister i en av s-regeringarna, borde vara förvånad över utvecklingen.

Starta processen för en ny parallell rullbana. Målet är att en ny parallell rullbana ska vara på plats senast 2035. Swedavias långtidsprognos är att antalet passagerare kommer att öka från dagens 26 miljoner till 40 miljoner passagerare år 2040. Arbetet med miljöprövningar behöver komma igång snarast.

Bygga ut E4 mellan Stockholm och Arlanda. E4:an behöver dimensioneras för en framtida förväntad trafikökning. Redan idag står trafiken ofta stilla och orsakar onödiga utsläpp och ökade risker för trafikolyckor.

Bygga fyrspår mellan Uppsala och Stockholm. En samhällsekonomiskt lönsam satsning. Socialdemokratiska vallöften både 2014 och 2018, som inte förverkligats.

Utreda Arlandabanan och Roslagsbanan. Utred avtalet med A-train kopplat till Arlandabanan och se över behovet av en direktlänk från Roslagsbanan direkt till Arlanda.

Nu har vi en regering som stärker flyget och dess förutsättningar. Men inte bara i runt Arlanda. Regeringen fördubblar stödet till icke-statliga flygplatser runtom i landet. Flyget i Sverige ska utvecklas, inte avvecklas. Det är viktigt för tillväxt och jobb i hela landet.

Maria Stockhaus, riksdagsledamot (M) Gruppledare Moderaterna Trafikutskottet

Irene Svenonius (M) oppositionsregionråd i Region Stockholm

Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera