Hoppa till innehållet

Instalcos dotterbolag tar en order om 40 Mkr

Instalcos vd Robin Boheman.
Instalcos vd Robin Boheman.Foto: Jesper Frisk

Installationsföretagets Instalcos dotterbolaget Enter Ställningar har fått en order till ett värde om cirka 40 miljoner kronor.

Innehåll från EKNAnnons

Svenskt rederi köper tio fartyg i miljardaffär: ”Bästa du kan bygga idag”

Jonatan Höglund är vice vd för Furetank.
Jonatan Höglund är vice vd för Furetank.

I ett slag blir den svenska handelsflottan nästan 10 procent större när rederiet Furetank, med hjälp av EKN, Exportkreditnämnden, köper tio toppmoderna och miljöeffektiva fartyg.

Det första är redan på väg förbi Godahoppsudden.

EKN finns till för alla svenska exportföretag, dess underleverantörer och banker 

Släkten bakom Furetank har blickat ut över haven sedan 1700-talet. Rederiet, som är baserat på Donsö, har huvudkontoret i Göteborg. Men ägarfamiljens anor går till stor del att hitta ute till havs:

– Det är sjömän, redare, fiskare och liknande ända tillbaka till 1700-talet. Jag är själv sjöman och det är min stora passion att vara ute till havs, säger Jonatan Höglund som är vice vd för Furetank och tillhör den fjärde generationen som driver bolaget.

Nu har Furetank tillsammans med kanadensiska rederiet Algoma Central Corporation startat ett nytt bolag, FureBear, och via det lagt en stor beställning: tio toppmoderna tankbåtar ur Vingaserien med en lastkapacitet på 20 000 kubikmeter och en prislapp på drygt 400 miljoner kronor – styck. Fartygen, som Furetank har varit med och designat, ska transportera flytande bulkvaror, som bränslen. Samtliga kommer att gå under svensk flagg.

– Det finns bara strax över hundra svenskflaggade fartyg i handelsflottan idag, så det här är ett ordentligt tillskott till den svenska sjöfarten. Jag hade ljugit om jag hade sagt att jag inte är stolt, säger Jonatan Höglund.

Samarbetar med EKN

För ett privatägt familjeföretag i sjöfartsbranschen menar Jonatan Höglund att det kan vara svårt att hitta finansiering, inte minst när man ska göra en affär värd fyra miljarder kronor.

– Vår bransch är kapitalintensiv och volatil. Vi kör resa för resa och för de flesta av våra fartyg har vi bara planer ett par veckor framåt. Sedan finns det mycket som kan ställa till det, till exempel konjunkturen – eller att en båt hamnar på snedden i Suezkanalen.

För att få hjälp med finansieringen vände sig Furetank därför till statliga EKN, Exportkreditnämnden, vars uppdrag är att stötta svensk export.

– EKN har en garanti för affärer som bidrar till klimatomställningen, som den här. Via den kunde de försäkra en del av krediterna som vi behövde från vår bank, vilket gjorde det lättare för dem att godkänna lånet. Det var till väldigt stor hjälp för oss, säger Jonatan Höglund.

Slår redan miljökraven för 2030

Att inköpet av de tio tankbåtarna räknas som en grön affär beror på deras miljöeffektivitet. Fartygen kan köras 100 procent fossilfritt, med exempelvis biogas. De garanterar lägre koldioxidutsläpp, kväveoxidutsläpp, partikelutsläpp, utsläpp till havet och buller än konventionella fartyg. Dessutom har man satsat på arbetsmiljön ombord – och gjort det möjligt för båtarna att ta emot landström i hamnarna.

– Här väntar vi bara på att infrastrukturen ska finnas i hamnarna, men när kabeln kommer är vi redo. Då kan pumparna drivas med el från stadsnätet och det är unikt, säger Jonatan Höglund.

– Kort sagt är det här bland det bästa du kan bygga idag. Vi har velat göra allt så bra som möjligt, inte bara det som det kommer krav på – men vi passerar redan miljökraven som kommer 2030.

Rotterdam nästa

På frågan varför Furetank har satsat så stort blir svaret: de kommande generationerna – och lite sund konkurrens.

– Jag har en tvååring hemma och som förälder känns det här bra. Sedan vill vi visa vad som faktiskt går att göra. Donsö har många duktiga rederier och det finns en tävlingsanda här – man vill alltid göra något lite bättre än grannen.

Nu befinner sig det första av fyra fartyg som ska levereras i år, Fure Vanguard, nära Godahoppsudden. Det är lastat med bland annat kokosolja från Filippinerna som ska till Rotterdam. Men Jonatan Höglund är inte en del av besättningen den här gången.

– De senaste två åren har jag primärt varit på kontoret, och självklart kan jag sakna den speciella livsstil som det innebär att vara sjöman. Man får se stora delar av världen och man utsätts för väder och vind som få andra. Dessutom blir man väldigt tajt med sina skeppskamrater – man sitter ju i samma båt, bokstavligen.

EKN:s garantier kan vara det som behövs för att en exportsatsning ska bli av

 

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera