Dagens PS

Nimbus Group lanserar Aquador i USA

Aquador
Nu tar börsnoterade Nimbus Group steget över till USA med sitt varumärke Aquador. Lanseringen sker redan i januari i Florida. (Foto: Nimbus Group)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 28 nov. 2023Publicerad: 28 nov. 2023

Efter fem år i börsnoterade Nimbus Groups händer ska nu båttillverkaren Aquador lanseras på den amerikanska marknaden.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den amerikanska båtmarknaden är utan konkurrens den enskilt största i världen. Att lyckas få in en fot på denna enorma marknadsplats är en dröm för alla båttillverkare.

Många europeiska producenter har under decennierna försökt att etablera sig, men det är ytterst få som haft ekonomin och uthålligheten för att lyckas.

Nimbus
Kolla, där borta ligger USA. Det är dit vi ska sikta med Aquador nu. (Foto: Nimbus Group)

När svenska börsnoterade Nimbus Group köpte finländaren Raimo Sonninens båtmärkeskonglomerat innehållande Bella, Aquador, Flipper och Falcon, stärkte de sin position på den nordeuropeiska marknaden betydligt.

Hallå USA

Nu bedömer Nimbus att det är dags att ta steget över till USA och göra det först med prestigemärket Aquador.

Introduktionen för Aquador kommer ske under båtmässan i St Petersburg i Florida i januari tillsammans med den stora återförsäljaren och timeshare-aktören Powertime Boat Club.

Aquador
Efter en total design-refit 2020 är nu Aquador redo för att erövra den amerikanska marknaden med sin skandinaviska touch. (Foto: Nimbus Group)
ANNONS

”Vi ser fram emot att tillsammans med Nimbus Group få introducera Aquador. De här båtarna utgör ett perfekt tillskott till vårt flotta och kommer att först introduceras hos PowerTime Charlotte Harbor i Punta Gorda, Florida”, säger Todd Hess, vd för SailTime Group LLC som äger Powertime Boat Club.

ANNONS

Senaste nytt

Visas på 10 platser

Aquador ska sedan till en början visas på tio av bolagets försäljningsplatser i USA och kommer också att erbjudas som ett alternativ inom företagets timeshare-verksamhet.

Aquador
Kommer den skandinaviska båtmodellen att fungera på den amerikanska marknaden? Ja, det hoppas nu i alla fall börsnoterade Nimbus Group som äger varumärket. (Foto: Nimbus Group)

”Samarbetet med SailTime innebär ömsesidiga fördelar eftersom det erbjuder Powertime exklusivitet för en båt som passar perfekt i deras flotta samtidigt som det erbjuder Nimbus Group en snabb och bred marknadsintroduktion av Aquador i viktiga delar av USA”, säger Michael Bohm, marknadsdirektör på Nimbus Group.

Läs mer:

Nimbus flyttar Alukin till Finland

Om båtmässan i St Petersburg där Aquador USA-lanseras

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS