Försäljningen i e-handeln ökade med nära 10 procent

“En extra försäljningsdag”.

Svensk Dagligvaruhandel rapporterar idag hur februari månad såg ut gällande dagligvaruförsäljningen, och ökningen fortsätter.

För tredje månaden i rad ökar omsättningen rensat för inflation i dagligvaruhandeln. Detta kan vara ett tecken på en hushållsekonomisk förbättring, men man ska också notera att kalendereffekten var extra hög eftersom februari hade en extra försäljningsdag till följd av skottåret, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Annons

Försäljningen ökade med totalt 7,4 procent men justerat för prisökning och kalendereffekt så uppskattas försäljningsutvecklingen under månaden till 2,5 procent.

Den fysiska dagligvaruhandeln växte med 7,3 procent och e-handeln ska under perioden ökat med hela 9,8 procent.

Hemleverans ökade med 10,9 procent och upphämtning i butik ökade med 8,4 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i februari till 4,7 procent, konstaterar Svensk Dagligvaruhandel.

Siffrorna kommer från Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.

LÄS ÄVEN: Matpriserna har stannat av

Annons