Sedan ungefär en vecka tillbaka gror ett växande missnöje i Googles supportforum, där användare lämnat klagomål om Googles molnlagringstjänst Drive. Enligt både det första inlägget och flera som följer därefter är data inte bara på vift, utan spårlöst försvunnen.

Exakt vad som ligger bakom problemet är högst oklart. Från inläggen går att läsa att flera användare, både privata och företagsanvändare, plötsligt upptäckt att de saknar filer och data som tidigare funnits där. Några extremfall saknar tusentals filer, med "hål" som sträcker sig flera månader eller till och med år tillbaka.

I Googles svar avråder tekniker användare från att själva gräva runt fram till bolaget hittat en lösning. Vissa har trots det lyckats få fram sina filer på egen hand genom att mixtra med cachedata, men i flera inlägg framgår även att andra inte haft någon lycka med att försöka återskapa något varken på egen hand eller med Googles hjälp.

Vissa pekar på att det handlat om automatiskt synkroniserade mappar som slutat ladda upp korrekt, men om det gäller samtliga är även det otydligt. Hittills är det trots mängden inlägg i Googles supportforum fortfarande förhållandevis få användare som råkat ut för problemet och Google själva har inte kommenterat hur utbrett det är.

Källa: The Register, Googles supportforum