Svensk e-handel har ett tufft år bakom sig, men enligt Svensk Handels e-handelsindikator har februari inneburit ett lyft för sektorn. I ljuset av det kammar Ingrid in 21 miljoner euro, 239 miljoner kronor med dagens valutakurs, från existerande delägare riskkapitalbolaget Verdane och mediehuset Schibsted. Enligt Breakit ligger bolagets värdering på 700 miljoner kronor exklusive det nya kapitalet. Det kan jämföras med kapitalrundan för ett år sedan på 100 miljoner kronor som värderade bolaget till 450 miljoner kronor enligt Di:s uppgifter.
Saas-bolaget Ingrid grundades för nio år sedan av serieentreprenören Piotr Zaleski, Ilia Mikhailov och Anders Ekman. Affärsidén är att optimera fraktalternativen så att kunderna får den mest prisvärda lösningen. Ingrid har även en relation till slutkund då varumärket syns när man använder deras checkoutlösning i en nätbutik.
Enligt Ingrid går 20 procent av e-handlarnas leveranser i Sverige idag via Ingrid, och nu väntar Storbritannien och Nederländerna, där man etablerat kontor.
Under 2022 steg omsättningen med 60 procent, från 18 miljoner kronor till 28 miljoner kronor. Även förlusten steg, från 15 Mkr till knappt 19 Mkr 2022. Tillväxtmåttet årligen återkommande intäkter, ARR, uppgick till 46 miljoner kronor vid slutet av 2023 från 28 miljoner kronor enligt Breakit.
Det är en bit från det mål som Piotr Zaleski kommunicerade i en intervju med Di i samband med kapitalinjektionen i fjol. Då var siktet inställt på att nå 100 miljoner kronor i årligen återkommande intäkter redan under 2023.
I en kommentar till Breakit säger Piotr Zaleski att målet är att nå positivt kassaflöde under nästa år. Siktet är även att nå en omsättning på 100 miljoner kronor under 2024.
I november i fjol förvärvade Ingrid returbolaget Turnr, vilket skedde genom att Schibsted, som är storägare i båda bolagen, sålde sina aktier.