Musikbolaget satsar på DIY-artister: “Sociala medier har varit en avgörande faktor”

Emei (Amuse/press)

Giveaways, förmåner och en serie om artisternas egna liv.

Kort efter att Spotify avslöjat att en rekordhög andel av de totala royaltyutbetalningarna under 2023 gick till artister inom independent- och DIY-segmentet, lanserar musikbolaget Amuse sin serie Dream factory.

Serien är en kampanj skapad tillsammans med det brittiska byrån Culture defined. Genom ihopklippt arkivmaterial kommer flera olika artister berätta om sina liv, musikaliska utveckling, drömmar och synen på framgång. Kampanjen frontas av Amuse-licensierade alt-popstjärnan Emei, i samarbete med det brittiska magasinet The face. Avsnitten kommer att publiceras på artisternas Instagram, Tiktok och Youtube shorts.

Artister som medverkar är bland andra svenska Ängie och Shenie Fogo, Bella Moulden, Dbmk, Dianna Lopez, Josh Gray, Lincoln Jesser, Seon och Softglas, vars kortfilmer även kommer finnas tillgängliga på Dream Factorys kampanjsida.

Giveaways och förmåner ska stötta nya artister

I samband med att Amuse presenterar sin nya kampanj med fokus på independent- och DIY-artister, meddelar man också att man lanserar Amuse dream fund. Initiativet syftar till att stötta nya och lovande artister och kommer att lanseras någon gång under 2024. Genom Amuse dream fund kommer bolaget erbjuda mindre artister förmåner i form av festivalbiljetter, studiotid och utrustning. Förmånerna kommer att släppas månadsvis via Amuses sociala medier. Man låter även utvalda artister få möjlighet att delta i ett årligt accelerator-program, där artisterna med hjälp av musikbolagets mentorer kan avancera i sin karriär.

Sociala medier har gett fler möjligheten att bli artister

Enligt Karl Skoog, CMO på Amuse, har sociala medier “onekligen varit en avgörande faktor” för tillväxten inom independent- och DYI-segmentet. Han menar att det visserligen tar mycket tid att bygga ett varumärke och sprida sin musik genom sina egna sociala kanaler, men att det också gjort det möjligt för artister att maximera sin marknadsföring, utan höga budgetar eller stora team. Något som även bidragit till att artister också kan behålla makten över både sin musik och sitt varumärke.

Möjligheterna att forma autentiska band med fans världen över är oändliga och det gör även att smalare musik kan hitta en bred och dedikerad fanbase. Det är en riktigt spännande utveckling. Genom Dream factory vill vi hylla independentartister som blomstrar i det här snabbväxande communityt, såväl som den mångfacetterade kultur som präglar dagens musikbransch.