Dagens PS

Lyxkrisen eskalerar: Gucci störtdyker på börsen

Gucci faller på börsen
Lyxvarumärket Gucci och moderbolaget Kering kämpar för att hitta tillbaka till sina glansdagar. (Foto: Pixabay)
Jennie Nysted
Jennie Nysted
Uppdaterad: 20 mars 2024Publicerad: 20 mars 2024

Det fortsätter storma i lyxbranschen. Senast i raden att rasa på börsen är Kering, vars ögonsten Gucci föll tvåsiffrigt under onsdagen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Kering är förstås inte ensamma.

I en bransch där försäljningssiffrorna allt jämt sviker går ingen lyxjätte säker.

Både lyxkonglomeratet LVMH och Hermes står inför stora utmaningar. Så även Hugo Boss, som för några veckor sedan upplevde sin sämsta handelsdag på flera år.

Till jumoblistan sällar sig även nischade varor, som till exempel lyxur, där klockan just nu tickar åt fel håll.

Föll med 13 procent

Att det skulle vara någon tröst för Kering räknar vi dock inte med.

Efter att bolaget flaggat för att Gucci sannolikt kommer att tappa närmare 20 procent under det första kvartalet, rasade deras aktie rakt ned i kolkällaren under onsdagen.

Ett minus på 13 procent i den inledande handeln skapade inte helt oväntat ringar på vattnet bland övriga lyxföretag, skriver Reuters.

ANNONS
Gucci visar upp en ny kollektion i Milano
Kan ett mer renodlat tänk på designsidan rädda Gucci? På bilden damkollektionen för höst-vinter 2024-25 som presenterades i Milano, i februari i år. (Foto:AP Photo/Luca Bruno)
ANNONS

Senaste nytt

Sviktande marknad Asien

Skälet till den dystra prognosen för Gucci uppges vara de spänningar som just nu råder i Asien. Hit hör nyckelmarknader som Kina.

Utöver det försöker lyxmärket spotta upp sig till forna dagar glans, och återta makten från rivaler som Louis Vuitton och Dior – och det är tufft.

En titt på bolagets estimerade försäljningsnedgång på 3 procent, skiljer sig brett från deras facit på 10 procent.

Satsar på ny design

Som ett led i det har varumärket nu gjort ett omtag på sin design under ledning av Sabato de Sarno. En satsning som syftar till att förstärka varumärket mer klassiska drag och i förlängningen göra det mer attraktivt.

Huruvida den strategin räcker för att vinna Asiens gunst återstår förstås att se. I synnerhet då tecknen på en återhämtning i Kina hittills lyst med sin frånvaro som ett resultat av galopperande fastighetskris och hög arbetslöshet.

ANNONS

Läs även:

Tiden är ute även för dessa lyxvaror. Dagens PS.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS