Meta föreslår en prissänkning på sin betaltjänst som låter dig slippa reklam på Facebook och Instagram. Sedan tjänsten introducerades i november har månadsavgiften varit 149 kronor. På tisdagen föreslog Meta för EU-kommissionen att de kan sänka avgiften till motsvarande 60 kronor.

Den annonsfria prenumerationstjänsten togs fram efter att EU-lagstiftare ifrågasatte vilken laglig grund Meta står på när de samlar in och behandlar användardata. Betaltjänsten är bolagets försök till att stämma överens med GDPR och erbjuda ett alternativ till användare som inte vill få sin individuella data insamlad i reklamsyfte.

Prissäkningen på tjänsten kommer också som svar på kritik från bland andra det europeiska konsumentnätverket BEUC. Gruppen menar på att Meta "tvingar" användare till att se annonser genom att lägga ett annonsfritt alternativ bakom en betaltjänst. Integritetsaktivisten Max Schrems har en liknande syn som BEUC och menar även på att betaltjänsten är oförenlig med GDPR.

I verkligheten handlar det inte om pengarna, det handlar om 'pay or okay'-inställningen i sin helhet. Hela syftet med 'pay or okay' är att få användare att klicka på okay, även om det inte är deras egna och genuina beslut. Vi tror heller inte att ändringen i priset gör den här inställningen laglig. – Max Schrem