Trendar på sociala medier – nu införs åldersgräns på produkterna

Leyla Aksoy (Instagram @leyglow) / Apotek Hjärtat (pressbild)

Influencern anser att fler borde ta efter.

Att sociala medier och trender påverkar ungas köpvanor och vilka produkter de efterfrågar är inget nytt, och ofta är det helt ofarligt. Men nu ser Apoteket hjärtat en trend som bekymrar dem, nämligen att barn använder, eller uppmuntras att använda, avancerad hudvård.

Att använda avancerad hudvård som till exempel syftar till att minska rynkor och få en jämnare hudton är inget barn behöver. I de fall ett barn har en hudsjukdom, till exempel atopiskt eksem, kan vissa produkter även bidra till att symptomen förvärras eller återaktiveras, säger Annika Svedberg, chefsapotekare på Apotek Hjärtat i ett pressmeddelande.

Nu har kedjan infört åldersgräns för produkter som klassas som avancerad hudvård, där bland andra produkter som innehåller retinol och BHA-syra ingår.

Vi vill gå före, och ta ett större ansvar för att inte vara med och driva på osunda beteenden och ideal som vuxit fram bland många unga, säger Monika Magnusson, vd på Apotek Hjärtat och apotekare. 

Åldersgränsen innebär att den som önskar köpa de berörda produkter har fyllt 15 år eller har målsmans godkännande. Personer med särskilda hudtillstånd som motiverar till avancerade hudvårdsprodukter kommer även fortsatt att få köpa dessa, oavsett ålder.

Det kan vara svårt för barn att värdera både effekten och potentiella konsekvenser av avancerade hudvårdsprodukter. Åldersgränsen ger oss möjlighet att ge råd om sunda hudvårdsrutiner utifrån behov, inte ideal, till såväl föräldrar som barn, säger Annika Svedberg, chefsapotekare på Apotek hjärtat.

De nya riktlinjerna gäller både i Apotek hjärtats butiker och i kedjans e-handel.

Mantle går steget längre

Även hudvårdsbolaget Mantle har oroats av trenden och därför valt att införa en åldersgräns på sin e-handel. Men bolaget går längre än Apotek hjärtat. Från och med den 18 mars får personer under 18 år inte köpa produkter via varumärkets e-handel. Åldersgränsen gäller för alla varumärkets produkter.

Mantle vill markera att vi aktörer i branschen har ett ansvar att försöka stoppa den trend som gör att ungdomar använder produkter och ingredienser i ansiktet som potentiellt kan skada deras hudbarriär, säger Corinne Jerand, Mantles kommunikationsansvarige, till Aftonbladet.

Mantle har också rekommenderat sina återförsäljare att ta efter beslutet.

Hudvårdsinfluencern: ”Fler bör ta efter”

Hudvårdsprofilen Leyla Aksoy – känd för Instagramkontot “Leyglow” som har 100 000 följare – tar upp besluten om åldersgräns på i ett inlägg på Instagram.

Vi tog ju upp oron som många mammor uttryckte här innan årsskiftet och strax efter det blev det en mycket större diskussion som varit på tapeten sedan dess i alla medier. Nu är vi här. 15-årsgräns på avancerad hudvård (syror, retinoider, c vitamin och skrubbar) hos Apotek hjärtat och 18-årsgräns online hos Mantle. Bör fler ta efter? Absolut, skriver hon.

Profilen hoppas att åldersgränsen får en positiv effekt. Hon menar att den inte bara begränsar barns tillgång till produkter som retinol, utan också signalerar till vuxna som är intresserade av hudvård att vissa produkter är olämpliga för barn.

Vi får helt enkelt se, avslutar hon inlägget med.