Hoppa till innehållet

Hon ersätter Avanzas vd i Nordnets styrelse

Therese Hillman föreslås som ny ledamot till Nordnets styrelse.
Therese Hillman föreslås som ny ledamot till Nordnets styrelse.Foto: Ola Jacobsen

Valberedningen i Nordnet föreslår att Therese Hillman, i dag vd för designkoncernen Network of Design, väljs till ny styrelseledamot.

Innehåll från OncopeptidesAnnons

“Nu rullar vi ut vårt läkemedel över Europa”

Med ett fullt europeiskt godkännande i ryggen har Oncopeptides nu ett mycket tydligt fokus framåt. I flera europeiska länder förhandlar man nu om pris eller har börjat sälja läkemedlet Pepaxti.

– Det är Europaaffären som kommer att utgöra kärnan i Oncopepetides och ta oss till lönsamhet, vd:n Sofia Heigis.

Läs mer på Oncopeptides.com 

Oncopeptides, som är inriktat på forskning, utveckling och kommersialisering av mediciner för behandling av svårartade tumörsjukdomar, är just nu i färd med att kommersialisera läkemedlet Pepaxti i flera europeiska länder.

– Vi ser en total marknadspotential på 1,5 miljarder kronor i Europa och vi har ett team med rätt kompetens och nätverk för vårt område, säger Sofia Heigis.

Tyskland, där Oncopeptides just nu förhandlar om pris, står för ungefär en fjärdedel av den potentialen, bedömer hon.

– Det är en marknad där det tar tid att arbeta sig in. Men när man väl har gjort det är Tyskland en lojal marknad som brukar leverera över tid, säger hon.

Sedan slutet av 2022 har Sofia Heigis arbetat med att bygga upp team för att bearbeta den tyska marknaden. I dag har Oncopeptides femton personer anställda i Tyskland som med att öka kunskapen kring Pepaxti.

Förutom storleken – varför är den tyska marknaden intressant?

– De har en stor förståelse och en välvillig inställning till den typen av preparat som vi lanserar. Vår produkt är en förbättrad version av traditionell kemoterapi eller cytostatika, och då en av de vanligaste kemoterapierna ursprungligen togs fram i Tyskland är läkare ofta välinställda till att använda kemoterpi som är tolerabel. 

Även i Grekland har Oncopeptides börjat sälja, på så kallad individuell patientbasis, medan man gör sig redo att lansera i Spanien under andra halvåret och samtidigt förhandlar om marknadstillträde i Italien, Nederländerna och delar av Norden.

Bolaget är finansierat fram till år 2026. Då räknar Sofia Heigis med att Oncopeptides säljer för omkring 400 miljoner kronor och har nått lönsamhet.

– Vi har medvind nu, därför att vi har satt planer som vi levererar på. Samtidigt är jag öppen med att vi börjar från en låg nivå och har mycket kvar att göra för att nå vårt lönsamhetsmål. Men vi har en tydlig plan framöver som vi har möjlighet att leverera på, säger Sofia Heigis.

– Sedan har vi ju haft en diskussion med FDA, den amerikanska Livsmedels- och läkemedelsmyndigheten, under en längre tid. Det har satt något av ett frågetecken kring oss. Nu är den processen avslutad och det gör att osäkerheten kan lyftas bort och att vi kan fokusera på Europa.

Sofia Heigis, VD på Oncopeptides
Sofia Heigis, VD på OncopeptidesFoto: Liza Simonsson

Vad talar för att ni kommer att lyckas med kommersialiseringen i Europa?

– Vi har en produkt som adresserar en dödlig sjukdom, och en växande marknadsmöjlighet. Patientpopulation växer, eftersom det lyckligtvis finns preparat som behandlar sjukdomen, så att de kan leva längre. Men med tiden kan de som behandlas med immunoterapi få ett ”trött immunförsvar”. Och då finns det inte så många läkemedel som fungerar. Men vårt är ett av dem.

Även efter att lönsamhetsmålet är nått 2026 ser Sofia Heigis en fin uppsida. Inte minst eftersom Oncopoeptides räknar med att försäljningstoppen på en marknad nås först år 3 eller 4.

– Ju fler europeiska länder man säljer i, desto lättare blir det att ta sig till nästa. Det blir en positiv spiral eftersom länderna tittar på varandra. Över tid ser vi också möjlighet till väldigt goda ebitda-marginaler, på över 50 procent på landsnivå.

Dessutom bearbetar Oncopeptides länder utanför Europa. I Japan och Kina har bolaget börjat interagera med regulatoriska myndigheter och för diskussioner med bolag för partnerskap. I Mellanöstern och Nordafrika offentliggjordes nyligen ett sådant partnerskap för individuell patientbehandling.

– Det är Europaaffären som kommer att bygga kärnan i Oncopepetides och ta oss till lönsamhet. Men allt som händer utanför Europa kommer att vara en bonus, säger hon.

Utöver läkemedlet Pepaxti har Oncopeptides dessutom ytterligare produkter i pipelinen, konstaterar Sofia Heigis. Däribland finns läkemedelskandidater som bygger på samma plattform som Pepaxti härstammar från, liksom en plattform för polypeptidbaserade NK-cellstimulerare, SPiKE

– NK-celler är ett ganska outforskat område, men potentialen är att de kan ge en effektiv immunoterapi med färre biverkningar, säger Sofia Heigis och fortsätter:

– Vi har preklinisk data som ser fin ut och vi arbetar just nu mot att ta alla steg för att komma till klinik. Jag tycker att det är roligt att få möjlighet att föra svenska innovationer framåt. För grunden till våra produkter finns ju i svensk forskning.

Läs mer på Oncopeptides.com 

 

Mer från Oncopeptides

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oncopeptides och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera