Gå direkt till sidans innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Roger Akelius

Betyg är översitteri och maktmissbruk

Friskolornas utdelning kräver vinst.

Vinst kräver högre betyg.

Friskolornas lobby lanserar fejk news, skriver Roger Akelius. 

Ska techbolagen tvingas installera skärmlås för ungdomar efter klockan 23 på vardagskvällar? Lotta Edholm (L) tycker att det är en bra hjälp till föräldrar. Annika Strandhäll (S) kallar förslaget ogenomförbart och felprioriterat.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Roger Akelius, entreprenör, för närvarande pedagogik-nörd.
Foto: HANNA BRUNLÖF WINDELL
Betyg är piskan som skapar mindervärdeskomplex för hela livet, skriver debattören.
Foto: JESSICA GOW/TT / TT NYHETSBYRÅN
Massproduktion i skola, vård och omsorg tar bort individen, skriver Roger Akelius.
Foto: TT

DEBATT. Lärare måste tok-dokumentera för att motstå akademiker-föräldrars krav på höjda betyg. Barnet bävar för att en förälder ska bli ledsen.

Jag minns Björn, som fick underkänt i samtliga ämnen utom i kristendom. Björns pappa kommenterade: ”Är du religiös, din djävul?” Björn gick senare ut som kursetta på Handels.

Vi spelade boll på rasterna. Jag valdes ofta sist. Jag påmindes varje rast att jag var sämst bland mina kamrater.

Blev jag inspirerad att träna?

Det är tekniskt omöjligt att med ett svagt öga bedöma avstånd till rörlig boll.

Betyg är maktmissbruk, ett slags översitteri, där makten struntar i individerna.

I varje klass finns åtminstone fem barn med trauma, separerade föräldrar, adhd, fel språk, tråkig hemmiljö, omognad eller helt andra intressen.

Stimulerar ett underkänt betyg dem till att läsa av nya upplevelser med harmonisk njutning?

Betyg är piskan som skapar mindervärdeskomplex för hela livet.

Endast de två bästa per klass kan njuta av sina betyg. Min skolgång var bra, frånsett betygen.

Barn är individer med allt vad det innebär av sorg, harmoni, skillnad i mognad och intresse.

Livet som ko, gris eller kyckling har utvecklats från att delta i familjelivet på bondgården till massproduktion med maskinell matning. Massproduktion i skola, vård och omsorg tar på ett liknande sett bort individen ur ekvationen. 

Klämmer in barn

Vi klämmer in fler barn per kvadratmeter skola. Vi hoppas att behöriga lärare är lösningen för massproduktionen.

Jämlikhet sägs som en religiös slogan. Men det förutsätter att barn mognar exakt samtidigt, har exakt samma förmåga och inga trauman. Vilket naturligtvis är en omöjlighet. 

Barn lär otroligt snabbt, men enbart under förutsättning att de själva vill. Disciplin och betyg ger varken glädje, harmoni eller kunskap.

Ett körkort ger självförtroende, ett bevis på att man har klarat gemensamt uppsatta krav på att delta i samhället. Att ge barn samma självförtroende när de blir bättre på matten är överlägset dagens betygsfängelse. 

Varför behövs betyg? 

Betyg är maktmissbruk, ett slags översitteri, där makten struntar i individerna.

Innan vi förbättrar systemet för betyg bör vi fråga oss: 

”Varför behöver barnen betyg?”.

Låt skolmyndigheten i stället definiera några hundra kunskapsnivåer.

Låt vem som helst, när som helst, hur ofta som helst sitta ner hos inspektören för att med bank-ID få ett besked om sin personliga nivå i varje enskilt ämne.

Jämför test för körkort eller högskoleprov. Körskolan är fristående från körkortsinspektörer.

Förbjudet i Akeliusgruppen

Diktator Mao införde självrannsakan. Metoden används i dag flitigt i stora företag.

I vägledningssamtal ska undersåten bikta sig och få besked vad som kan förbättras till nästa år. Inget bolag i Akeliusgruppen får ens närma sig vägledningssamtal.

Om du tvivlar låt din maka eller maken ge dig betyg årsvis. Partnern berättar vad du ska förbättra i ditt beteende. Du har liksom barnet känslor. Även om du får nio beröm och ett klagomål, så kommer klagomålet att störa under lång tid.

Vad är bäst för barnet?

För mig är slutsatsen given – avskaffa betygen och inför ett system med fristående examinatorer som vi har för körkort. 


Av Roger Akelius

entreprenör, för närvarande pedagogik-nörd