Gå direkt till sidans innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Indycar

Felix Rosenqvist bäste svensk i ”miljonracet”

500 000 dollar till vinnaren.

Klart det blev en riktig show när Indycar bjöd på säsongens mest udda race.

Och två svenskar i final: Felix Rosenqvist och rookien Linus Lundqvist.  

Vann gjorde Alex Palou.

– Jag ska bjuda teamet på öl. Och köpa blöjor till mina barn, sa den nyblivne pappan.

Foto: GRINDSTONE MEDIA GROUP/ASPINC/WA / SHUTTERSTOCK EDITORIAL/IBL
Foto: GRINDSTONE MEDIA GROUP/ASPINC/RI / SHUTTERSTOCK EDITORIAL/IBL
Foto: Chris Owens / © Chris Owens - 2023 .Instagram: @chrisowens
Foto: Grindstone Media Group/ASPInc/Ri / TT NYHETSBYRÅN

Söndagens store vinnare Alex Palou drog in över fem miljoner kronor på ett enda race.

Trea blev Felix Rosenqvist, som fick 250 000 dollar, och rookien Linus Lundqvist blev sexa.

– Det har varit en härlig vecka, vi höll oss coola, vi gjorde vad vi kunde den här helgen. Och vi plockade in lite cash, sa Felix i Viaplays tv-sändning.

Söndagens race var något helt annat än det normala i Indycar.

”$1 Million Challenge”, på banan The Thermal Club, strax utanför Palm Springs i Kalifornien, inleddes med två kvallopp med halva startfältet vardera och bilarna var placerade efter lördagens tidskval. Utgångsläget var tio varv eller max 20 minuter.  

Sedan var det en final i 20 varv.

Redan från första början blev det som Marcus Ericsson beskrev det före loppet:

– Så mycket pengar till vinnaren – det triggar alla. Då kommer hornen växa och alla vilja vinna. Det kommer bli full attack från samtliga inblandade.

Felix Rosenqvist stod i pole position i ena ”semifinalen” och före start sa han:

– Jag kommer ha se en ilsken flock i backspegeln. 

Felix anade inte hur vild den där flocken skulle bli.

Förarna hade kört drygt 100 meter då det small första gången. Romain Grosjean bromsade och Scott Dixon körde rakt in i den förre formel 1-stjärnan och så var den helgen förstörd för Grosjean, som tvingades bryta direkt och ofrivilligt drog med sig Rinus Veekay. 

Även Dixon försvann i och med att han tvingades in en sväng in i depån som straff.

Romain Grosjean var rasande efter kraschen:

– Jag blev påkörd riktigt illa, vem ska betala för skadorna? Det här har jag inte signat upp för, sa han.

Foto: Viaplay
Foto: Viaplay

Bäst av alla i första heatet var Felix Rosenqvist, som var först över mållinjen.

– En härlig start och det kändes som ett helt race, sa han i tv-intervjun i Viaplays sändning. 

Övriga finalplatser togs av Scott McLaughlin, Josef Newgarden, Christian Lundgaard, Agustin Canapino och Colton Herta.

I pole position i andra kvalet stod regerande mästaren Alex Palou.

Marcus Ericsson snurrade av banan i lördagens tidskval och kom aldrig i mål och startade sist av alla i det heatet (13:e plats). 

Tredje svensken Linus Lundqvist startade från plats nummer fyra. Tom Blomqvist (förre rallyvärldsmästaren Stig Blomqvists son) som har brittiskt pass startade efter Lundqvist - och Tom jagades av tre (!) McLaren-förare i en tuff fajt om den sjätte och sista finalplatsen. På fjärde varvet blev han också omkörd av både Alexander Rossi och Pato O'Ward.

Marcus Ericsson hade inte tillräckligt med fart i sin bil och blev tolva, nästan 20 sekunder efter vinnaren Alex Palou. Palou och stallkamraten Marcus Armstrong var helt överlägsna i loppet och kom etta och tvåa. Övriga som gick vidare: Graham Rahal, Linus Lundqvist, Pietro Fittipaldi och Alexander Rossi.

Finalheatet kördes alltså i 20 varv - med en paus efter tio varv (bara det ett ovanligt och ett märkligt läge) - och det var samma däck hela vägen.

Och märkligt var bara förnamnet när finalheatet började och vissa förare bara tog det lugnt för att spara däck till slutet. 

Colton Herta var 18 sekunder efter ettan Alex Palou redan efter bara ett varv. Efter tio varv var Herta 83 sekunder (!!) efter Palou. 

Sedan blev det rock n` roll efter ”halvtidspausen”, då alla startade från noll igen - med Palou först i kön, McLaughlin tvåa och Rosenqvist trea. Då var det bara tio bilar kvar eftersom Graham Rahal tvingades bryta på grund av tekniska problem och Pierro Fittipaldi blev diskad för att han inte tankat som han borde ha gjort. 

Hertas taktik var framgångsrik. Han körde upp till fjärde plats.

Ingenting kunde hota Alex Palou. Han var i en klass för sig själv.

Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.