Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Redan på Nordenbergsskolan fanns forskningsintresset. Nu har läkaren Michael Axenhus även tagit doktorsexamen – vid rekordung ålder. Foto: SVT

Michael, 30, tidig med doktorsexamen: ”Tackar mina Olofströmslärare”

Uppdaterad
Publicerad

Innan han hann fylla 30 år var Michael Axenhus från Olofström legitimerad läkare och nu även forskare vid Karolinska institutet.

– De som disputerar brukar göra det senare i livet, genomsnittsåldern ligger på ungefär 41, säger han.

För drygt en månad sedan disputerade Michael Axenhus inför publik, vilket betyder att han presenterade sin avhandling och fick den godkänd. Han tog därmed sin doktorsexamen i neurovetenskap – bara några dagar före sin trettionde födelsedag.

– Att nå fram till det här målet är helt fantastiskt roligt, vi pratar om tolv års utbildning allt som allt. Men det var pirrigt i magen att gå upp där, säger Michael Axenhus.

Han berättar att det är cirka åtta procent av legitimerade läkare i Sverige som disputerar.

Tackar sina lärare

Han studerade naturvetenskap och teknik på Nordenbergsskolan i Olofström och stöttades redan då till att utöva sitt forskningsintresse. Bland annat fick han pendla till ett laboratorium i Kalmar för sitt gymnasiearbete.

– Jag är faktiskt väldigt tacksam till mina gymnasielärare. Jag ser dem som en väldigt stor del till att jag är där jag är idag.

Läkemedel mot Alzheimers

I sin avhandling, som Michael Axenhus spenderat fyra år på, har han studerat hur små proteiner i alzheimersdrabbade hjärnor kan användas för att hitta behandlingar mot demenssjukdomen.

Axenhus har även medverkat i SVT:s Uppdrag Gransknings rapportering om demenssjukvården. Nu drömmer han om att ta forskningen vidare och förbättra svenska sjukvården.

Hör honom berätta i klippet ovan

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.